Detail předmětu

Psychologie ve firemní praxi

Akademický rok 2024/25

NZB014 předmět zařazen v 9 studijních plánech

NPC-GK letní semestr 2. ročník

NPC-MI letní semestr 1. ročník

NPC-SIK letní semestr 1. ročník

NPC-SIM letní semestr 1. ročník

NPC-SIV letní semestr 1. ročník

NPA-SIS zimní semestr 2. ročník

NKC-SIS zimní semestr 2. ročník

NPC-SIR zimní semestr 2. ročník

NPC-SIS zimní semestr 2. ročník

Předmět zabezpečuje orientaci v měkkých dovednostech ve firemní praxi, zvyšuje uplatnitelnost a konkurenceschopnost absolventa. Předmět průřezově seznamuje studenty se základními měkkými dovednostmi, které zefektivňují kariérní i osobnostní růst absolventa.

Kredity

2 kredity

Jazyk studia

čeština, angličtina

semestr

letní

Garant předmětu

Zajišťuje ústav

Způsob a kritéria hodnocení

zápočet

Vstupní znalosti

Základní znalosti z oblasti psychologie a sociologie ze střední školy (z předmětů Základy společenských věd nebo Občanská nauka). Základní orientace v pojmech obecné psychologie, sociologie a sociálních skupin.

Učební cíle

Orientace v mezilidských situacích (s ohledem na manažerskou pozici), schopnost aplikovat získané znalosti a dovednosti v osobním i profesním životě.
Student bude schopen vhledu do problémů personálního řízení.

Základní literatura

Rothmann, S. & Cooper, C. (2022). Work and Organizational Psychology. Taylor & Francis.  (en)
M. W. Eysenck, & M. T. Keane, Cognitive psychology: A student’s handbook (8th ed.). Taylor & Francis Group. (en)

Nabízet zahraničním studentům

Nenabízet

Předmět na webu VUT

Přednáška

13 týdnů, 2 hod./týden, nepovinné

Osnova

  • 1. Měkké dovednosti (soft-skills), vymezení, užití v praxi, důležitost pro konkurenceschopnost. Inovace a kreativita, jejich podpora ve směru zvýšení vlastního výkonu a tvůrčí činnosti.
  • 2. Asertivita a přístup k druhému, asertivita jako možnost změny vztahů a spolupráce s druhými, sebehodnocení, respekt k sobě, k druhým.
  • 3. Komunikace, empatie, čtení neverbality, zlozvyky v komunikaci.
  • 4. Jednání s problémovými typy, jejich identifikace a jejich specifika v komunikaci.
  • 5. Konflikt a vyjednávání, strategie jednání s ohledem na výsledek jednání.
  • 6. Prezentace výsledků vlastní práce odborné i laické veřejnosti. Práce s publikem.
  • 7. Sociální skupina versus tým, dynamika a složení týmů.
  • 8. Pracovní prostředí a související psychologické aspekty. Hygiena pracovního prostředí.
  • 9. Problémové jednání na pracovišti. Identifikace a řešení pro stavební praxi.
  • 10. Prokrastinace a Self-management jako zvyšování osobní výkonnosti.
  • 11. Time – management 4. a 5. generace, výkonnost a priority.
  • 12. Stres, jeho fyziologie a relaxační techniky. Redukce stresu.
  • 13. Pracovní pohovor, životopis a motivační dopis.