Studijní program
Stavební inženýrství – konstrukce a dopravní stavby
Akademický rok 2026/27
Zkratka: NPC-SIK Kód: N0732A260026 Typ studia: magisterský navazující Jazyk studia: český
Získaný titul: Ing.
Úroveň kvalifikace: magisterský (druhý stupeň)
Udělovaná kvalifikace: Ing. v oblasti "Stavební inženýrství – konstrukce a dopravní stavby"
Akreditace: –
Forma studia
prezenční studium
Cíle studia
Členění třísemestrálního navazujícího magisterského studijního programu Stavební inženýrství – konstrukce a dopravní stavby vychází a navazuje na tradice dlouhodobě zajišťovaných studijních programů na Fakultě stavební Vysokého učení technického v Brně (dále jen „FAST VUT“), které odpovídají současné poptávce a potřebám technické praxe v České republice (ČR) a v Evropské unii (EU).
Studijní program je po obsahové stránce vytvořen tak, že vyhovuje požadavkům:
- zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o vysokých školách“),
- nařízení vlády č. 274/2016 Sb., o standardech pro akreditaci ve vysokém školství,
- nařízení vlády č. 275/2016 Sb., o oblastech vzdělávání ve vysokém školství
a to vše v souladu s metodickými materiály rady Národního akreditačního úřadu pro vysoké školství a dokumentům Vysokého učení technického v Brně (dále jen „VUT“) a FAST VUT.
Studijní program je vyučován v českém jazyce v prezenční formě studia a je určen pro absolventy bakalářských studijních programů univerzitních a neuniverzitních vysokých škol technického zaměření v ČR i v EU. Obsahová stránka výuky navazuje především na znalosti absolventů čtyřletého bakalářského studijního programu Stavební inženýrství se specializací Konstrukce a dopravní stavby na FAST VUT. Studijní program rovněž umožňuje mobilitu studentů a absolvování části studia na jiných vybraných vysokých školách s obdobným zaměřením.
Studijní program je zaměřen na získání vědomostí a znalostí v teoretických a inženýrských disciplínách v oblasti navrhování a posuzování stavebních konstrukcí a dopravních staveb. Náplní studijního programu jsou teoreticky zaměřené předměty s ukázkami praktických aplikací. Povinné předměty jako základ odbornosti studenta jsou zaměřeny na vybrané statě ze statiky a dynamiky staveb, zakládání a dopravních staveb s provázaností na celé stavebnictví a také na ekologii a životní prostředí. Povinné předměty tvoří podklad pro povinně volitelné předměty, které rozšiřují odbornost studenta v oblasti betonových, zděných, kovových a dřevěných konstrukcí a mostů, konstrukcí z kompozitních materiálů a skla, projektování pozemních komunikací, železničních staveb a uzlů a rovněž v diagnostice a hodnocení konstrukcí. Studium je doplněno předměty právního a manažerského základu.
Absolvent získá odborné znalosti na vysoké úrovni a v potřebné kvalitě, které uplatní v praxi při navrhování, realizování, rekonstrukcích nosných konstrukcí a mostů a rovněž dopravních staveb silničních i železničních.
Po úspěšném vykonání státní závěrečné zkoušky je absolvent oprávněn používat titul „inženýr“ (ve zkratce Ing. před jménem).
Studijní program je po obsahové stránce vytvořen tak, že vyhovuje požadavkům:
- zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o vysokých školách“),
- nařízení vlády č. 274/2016 Sb., o standardech pro akreditaci ve vysokém školství,
- nařízení vlády č. 275/2016 Sb., o oblastech vzdělávání ve vysokém školství
a to vše v souladu s metodickými materiály rady Národního akreditačního úřadu pro vysoké školství a dokumentům Vysokého učení technického v Brně (dále jen „VUT“) a FAST VUT.
Studijní program je vyučován v českém jazyce v prezenční formě studia a je určen pro absolventy bakalářských studijních programů univerzitních a neuniverzitních vysokých škol technického zaměření v ČR i v EU. Obsahová stránka výuky navazuje především na znalosti absolventů čtyřletého bakalářského studijního programu Stavební inženýrství se specializací Konstrukce a dopravní stavby na FAST VUT. Studijní program rovněž umožňuje mobilitu studentů a absolvování části studia na jiných vybraných vysokých školách s obdobným zaměřením.
Studijní program je zaměřen na získání vědomostí a znalostí v teoretických a inženýrských disciplínách v oblasti navrhování a posuzování stavebních konstrukcí a dopravních staveb. Náplní studijního programu jsou teoreticky zaměřené předměty s ukázkami praktických aplikací. Povinné předměty jako základ odbornosti studenta jsou zaměřeny na vybrané statě ze statiky a dynamiky staveb, zakládání a dopravních staveb s provázaností na celé stavebnictví a také na ekologii a životní prostředí. Povinné předměty tvoří podklad pro povinně volitelné předměty, které rozšiřují odbornost studenta v oblasti betonových, zděných, kovových a dřevěných konstrukcí a mostů, konstrukcí z kompozitních materiálů a skla, projektování pozemních komunikací, železničních staveb a uzlů a rovněž v diagnostice a hodnocení konstrukcí. Studium je doplněno předměty právního a manažerského základu.
Absolvent získá odborné znalosti na vysoké úrovni a v potřebné kvalitě, které uplatní v praxi při navrhování, realizování, rekonstrukcích nosných konstrukcí a mostů a rovněž dopravních staveb silničních i železničních.
Po úspěšném vykonání státní závěrečné zkoušky je absolvent oprávněn používat titul „inženýr“ (ve zkratce Ing. před jménem).
Profil absolventa
Absolvent navazujícího magisterského studijního programu Stavební inženýrství – konstrukce a dopravní stavby, získá v průběhu třísemestrálního studia prohloubené vědomosti z teoretických i odborných disciplín. Jeho studium je postupně cíleně zaměřeno na navrhování betonových, zděných, kovových a dřevěných konstrukcí a mostů, statiku inženýrských konstrukcí, geotechniku a zakládání staveb, projektování a technické řešení staveb pozemních komunikací a železnic, zkoušení a diagnostiku staveb a hodnocení všech typů existujících konstrukcí.
V průběhu studia si student osvojuje nejnovější vědecké i technické poznatky v komplexu jejich vzájemných souvislostí a je veden k samostatné tvůrčí inženýrské práci. Získané znalosti v jednotlivých předmětech aplikuje na individuálně zadaných stavebně – technických úlohách v problematice dané specializace a zaměření studia. Důraz během studia je kladen na samostatnou tvůrčí inženýrskou práci. Po absolutoriu je pak schopen samostatně řešit i náročné odborné činnosti či projekty a nést odpovědnost za jejich kvalitu.
Absolvent je vybaven předpoklady k řešení i složitých technických problémů, a to nejen při komplexním návrhu staveb, ale i při jejich přípravě a realizaci. Je schopen vypracovávat dokumentaci pro přípravu a realizaci inženýrských a dopravních staveb, zpracovávat stavebně technické průzkumy i odborná stanoviska a znalecké posudky, hodnotit stavebně statický a stavebně technický stav existujících konstrukcí a dopravních staveb. Svoje uplatnění může najít rovněž v oblasti výzkumu a vývoje.
Jeho vybavení znalostmi cizích jazyků v oblasti své odbornosti je předpokladem i pro eventuální působení v zahraničí. Jako vysoce kvalifikovaný odborník je schopen nést odpovědnost za řízení jednotlivců nebo skupin a úspěšně se uplatnit ve vysokých inženýrských i manažerských funkcích. Absolvent má rovněž předpoklady pro své uplatnění v oboru jako soukromý podnikatel.
Ve svém vzdělávání může dále pokračovat v doktorském studijním programu pro získání titulu Ph.D. Po splnění předepsané praxe může absolvent navazujícího magisterského studijního programu bez rozdílových zkoušek získat autorizaci jako autorizovaný inženýr v oborech a specializacích týkajících se konstrukcí a dopravních staveb, udělovaných Českou komorou autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě. Jedná se o obory „Statika a dynamika staveb“, „Dopravní stavby“, „Mosty a inženýrské konstrukce“, „Geotechnika“ a „Zkoušení a diagnostika staveb“.
V průběhu studia si student osvojuje nejnovější vědecké i technické poznatky v komplexu jejich vzájemných souvislostí a je veden k samostatné tvůrčí inženýrské práci. Získané znalosti v jednotlivých předmětech aplikuje na individuálně zadaných stavebně – technických úlohách v problematice dané specializace a zaměření studia. Důraz během studia je kladen na samostatnou tvůrčí inženýrskou práci. Po absolutoriu je pak schopen samostatně řešit i náročné odborné činnosti či projekty a nést odpovědnost za jejich kvalitu.
Absolvent je vybaven předpoklady k řešení i složitých technických problémů, a to nejen při komplexním návrhu staveb, ale i při jejich přípravě a realizaci. Je schopen vypracovávat dokumentaci pro přípravu a realizaci inženýrských a dopravních staveb, zpracovávat stavebně technické průzkumy i odborná stanoviska a znalecké posudky, hodnotit stavebně statický a stavebně technický stav existujících konstrukcí a dopravních staveb. Svoje uplatnění může najít rovněž v oblasti výzkumu a vývoje.
Jeho vybavení znalostmi cizích jazyků v oblasti své odbornosti je předpokladem i pro eventuální působení v zahraničí. Jako vysoce kvalifikovaný odborník je schopen nést odpovědnost za řízení jednotlivců nebo skupin a úspěšně se uplatnit ve vysokých inženýrských i manažerských funkcích. Absolvent má rovněž předpoklady pro své uplatnění v oboru jako soukromý podnikatel.
Ve svém vzdělávání může dále pokračovat v doktorském studijním programu pro získání titulu Ph.D. Po splnění předepsané praxe může absolvent navazujícího magisterského studijního programu bez rozdílových zkoušek získat autorizaci jako autorizovaný inženýr v oborech a specializacích týkajících se konstrukcí a dopravních staveb, udělovaných Českou komorou autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě. Jedná se o obory „Statika a dynamika staveb“, „Dopravní stavby“, „Mosty a inženýrské konstrukce“, „Geotechnika“ a „Zkoušení a diagnostika staveb“.
Specifické požadavky na přijetí
Přijímání uchazečů o studium v navazujícím magisterském studijním programu na Fakultu stavební VUT se řídí zákonem o vysokých školách, Statutem VUT, Statutem Fakulty stavební VUT a příslušnou Směrnicí děkana Přijímací řízení na Fakultu stavební VUT.
Směrnice děkana detailně specifikuje:
- způsob a lhůtu pro podávání přihlášek ke studiu,
- způsob doložení zákonem o vysokých školách požadovaného dosaženého vzdělání,
- formu přijímací zkoušky (viz níže) se specifikací předmětů přijímací zkoušky, rozsahy minimálních požadovaných znalostí a způsob a kritéria pro vyhodnocení přijímací zkoušky a dalších skutečností rozhodujících pro přijetí ke studiu,
- pravidla upravující prominutí přijímací zkoušky,
- minimální úroveň splnění požadavků nezbytných pro přijetí ke studiu v daném studijním programu,
- závazné termíny, zejména termíny konání přijímacích zkoušek a také náhradní termíny, či termín doplňkového kola přijímacích zkoušek,
- lhůty pro odeslání pozvánek k přijímací zkoušce a termíny, kdy uchazeč může v souladu se zákonem o vysokých školách nahlédnout do svých materiálů, které mají význam pro rozhodnutí o jeho přijetí ke studiu,
- způsob posuzování omluv absence při přijímací zkoušce, popř. vymezení možnosti konat přijímací zkoušku v náhradním termínu,
- způsob vyrozumění uchazečů o dosažených výsledcích při přijímací zkoušce, včetně termínu vyrozumění.
- vyhlášení výsledků přijímací zkoušky, sestavení pořadníku, rozhodnutí o přijetí či nepřijetí a zápis přijatých uchazečů ke studiu.
Přijímací zkouška má podobu testu ze základních teoretických předmětů profilujícího základu a předmětů profilujícího základu specializace v rozsahu požadovaných znalostí pro absolventa čtyřletého bakalářského studijního programu Stavební inženýrství se specializací Konstrukce a dopravní stavby na Fakultě stavební VUT.
Směrnice děkana detailně specifikuje:
- způsob a lhůtu pro podávání přihlášek ke studiu,
- způsob doložení zákonem o vysokých školách požadovaného dosaženého vzdělání,
- formu přijímací zkoušky (viz níže) se specifikací předmětů přijímací zkoušky, rozsahy minimálních požadovaných znalostí a způsob a kritéria pro vyhodnocení přijímací zkoušky a dalších skutečností rozhodujících pro přijetí ke studiu,
- pravidla upravující prominutí přijímací zkoušky,
- minimální úroveň splnění požadavků nezbytných pro přijetí ke studiu v daném studijním programu,
- závazné termíny, zejména termíny konání přijímacích zkoušek a také náhradní termíny, či termín doplňkového kola přijímacích zkoušek,
- lhůty pro odeslání pozvánek k přijímací zkoušce a termíny, kdy uchazeč může v souladu se zákonem o vysokých školách nahlédnout do svých materiálů, které mají význam pro rozhodnutí o jeho přijetí ke studiu,
- způsob posuzování omluv absence při přijímací zkoušce, popř. vymezení možnosti konat přijímací zkoušku v náhradním termínu,
- způsob vyrozumění uchazečů o dosažených výsledcích při přijímací zkoušce, včetně termínu vyrozumění.
- vyhlášení výsledků přijímací zkoušky, sestavení pořadníku, rozhodnutí o přijetí či nepřijetí a zápis přijatých uchazečů ke studiu.
Přijímací zkouška má podobu testu ze základních teoretických předmětů profilujícího základu a předmětů profilujícího základu specializace v rozsahu požadovaných znalostí pro absolventa čtyřletého bakalářského studijního programu Stavební inženýrství se specializací Konstrukce a dopravní stavby na Fakultě stavební VUT.
Přístup k dalšímu vzdělávání
Navazující studijní program Stavební inženýrství – konstrukce a dopravní stavby navazuje na bakalářský studijní program Stavební inženýrství se specializací Konstrukce a dopravní stavby.
Absolvent navazujícího magisterského studijního programu může pokračovat ve studiu doktorského studijního programu obdobného zaměření.
Absolvent navazujícího magisterského studijního programu může pokračovat ve studiu doktorského studijního programu obdobného zaměření.
Požadavky pro úspěšné absolvování
Diplomová práce, státní závěrečná zkouška
Organizace a pravidla zkoušek, hodnocení a známkování
Garant programu
Struktura předmětů
1. ročník / zimní semestr / povinné předměty
Kód | Název | Rozsah hodin | Kredity | Ukončení |
---|---|---|---|---|
NAA022-A | Matematika 5 (K) | P: 26 / C1: 13 | 4 | zá,zk |
NDA027 | Dynamika (K) | P: 26 / C1: 26 | 5 | zá,zk |
NDA028 | Nelineární mechanika | P: 26 / C1: 13 | 4 | kl |
NFA015 | Zemní konstrukce | P: 26 / C1: 13 | 4 | zá,zk |
NMA008 | Projektování pozemních komunikací | P: 26 / C1: 13 | 4 | zá,zk |
NNA008 | Geografické informační systémy | P: 13 / C1: 13 | 2 | zá |
NNA009 | Železniční konstrukce 1 | P: 26 / C1: 13 | 4 | zá,zk |
NVA035 | Ekonomika ve stavebnictvi | P: 26 / C1: 13 | 3 | zá |
1. ročník / letní semestr / povinné předměty
Kód | Název | Rozsah hodin | Kredity | Ukončení |
---|---|---|---|---|
BYA002 | Angličtina pro středně pokročilé (zkouška) | K: 26 | 2 | zk |
NDA029 | Spolehlivost konstrukcí | P: 26 / C1: 26 | 4 | zá,zk |
1. ročník / letní semestr / povinně volitelné / požadován 1 předmět
Kód | Název | Rozsah hodin | Kredity | Ukončení |
---|---|---|---|---|
BNA007 | Vybrané statě ze železničních staveb 1 (DST) | P: 26 / C1: 26 | 4 | zá,zk |
NDB019 | Statická a dynamická analýza stavebních konstrukcí (KON) | P: 26 / C1: 26 | 4 | zá,zk |
NFB016 | Speciální metody zakládání (KON) | P: 26 / C1: 26 | 4 | zá,zk |
NIB013 | Stavební průzkumy pro rekonstrukce staveb (KON) | P: 26 / C1: 26 | 4 | zá,zk |
NLB031 | Vybrané statě z betonových konstrukcí 1 (K) | P: 26 / C1: 26 | 4 | zá,zk |
NMB009 | Diagnostika a management vozovek (DST) | P: 26 / C1: 26 | 4 | zá,zk |
NMB011 | Moderní trendy v dopravním inženýrství (DST) | P: 26 / C1: 26 | 4 | zá,zk |
NOB030 | Vybrané problémy navrhování a realizace kovových a dřevěných konstrukcí a mostů (KON) | P: 26 / C1: 26 | 4 | zá,zk |
1. ročník / letní semestr / povinně volitelné / požadován 1 předmět
Kód | Název | Rozsah hodin | Kredity | Ukončení |
---|---|---|---|---|
NAB023 | Aplikovaná matematika | P: 26 / C1: 26 | 4 | zá,zk |
NBB009 | Speciální fyzika | P: 26 / C1: 26 | 4 | zá,zk |
NCB008 | Chemie stavebních materiálů | P: 26 / C1: 26 | 4 | zá,zk |
NUB013 | Algoritmizace a programování | P: 26 / C1: 26 | 4 | zá,zk |
NUB017 | Databázové systémy | P: 26 / C1: 26 | 4 | zá,zk |
1. ročník / letní semestr / povinně volitelné / požadován 1 předmět
Kód | Název | Rozsah hodin | Kredity | Ukončení |
---|---|---|---|---|
NLB032 | Betonové mosty 2 (KON) | P: 26 / C1: 26 | 5 | zá,zk |
NMB010 | Dopravní inženýrství (DST) | P: 26 / C1: 26 | 5 | zá,zk |
1. ročník / letní semestr / povinně volitelné / požadován 1 předmět
Kód | Název | Rozsah hodin | Kredity | Ukončení |
---|---|---|---|---|
NNB010 | Železniční stanice a uzly 1 (DST) | P: 26 / C1: 26 | 5 | zá,zk |
NOB028 | Kovové mosty 2 (KON) | P: 26 / C1: 26 | 5 | zá,zk |
1. ročník / letní semestr / povinně volitelné / požadován 1 předmět
Kód | Název | Rozsah hodin | Kredity | Ukončení |
---|---|---|---|---|
NZB012 | Etika v podnikání | P: 26 | 2 | zá |
NZB013 | Prezentační dovednosti | P: 13 / C1: 13 | 2 | zá |
NZB014 | Psychologie ve firemní praxi | P: 26 | 2 | zá |
1. ročník / letní semestr / povinně volitelné / požadován 1 předmět
Kód | Název | Rozsah hodin | Kredity | Ukončení |
---|---|---|---|---|
NEB028 | Stavební a průmyslová geodezie | P: 13 / C1: 13 | 2 | zá |
NLB033 | Navrhování betonových a zděných konstrukcí na účinky požáru | P: 13 / C1: 13 | 2 | zá |
NOB029 | Navrhování kovových a dřevěných konstrukcí na účinky požáru | P: 13 / C1: 13 | 2 | zá |
NPB024 | Inženýrské sítě | P: 13 / C1: 13 | 2 | zá |
2. ročník / zimní semestr / povinně volitelné / požadován 1 předmět
Kód | Název | Rozsah hodin | Kredity | Ukončení |
---|---|---|---|---|
NDB031 | Lomová mechanika | P: 26 / C1: 13 | 5 | zá,zk |
NFB019 | Vybrané statě z geomechaniky | P: 26 / C1: 13 | 5 | zá,zk |
NIB015 | Experimentální metody vyšetřování konstrukcí | P: 26 / C1: 13 | 5 | zá,zk |
NLB038 | Vybrané statě z betonových konstrukcí 2 (K) | P: 26 / C1: 13 | 5 | zá,zk |
NMB013 | Doprava ve městech | P: 26 / C1: 13 | 5 | zá,zk |
NNB016 | Železniční stanice a uzly 2 | P: 26 / C1: 13 | 5 | zá,zk |
NOB034 | Speciální kovové konstrukce (K) | P: 26 / C1: 13 | 5 | zá,zk |
2. ročník / zimní semestr / povinně volitelné / požadován 1 předmět
Kód | Název | Rozsah hodin | Kredity | Ukončení |
---|---|---|---|---|
NNB015 | Železniční stanice | P: 13 / C1: 13 | 3 | zá |
NOB033 | Kovové mosty 2 (DST) | P: 13 / C1: 13 | 3 | zá |
2. ročník / zimní semestr / povinně volitelné / požadován 1 předmět
Kód | Název | Rozsah hodin | Kredity | Ukončení |
---|---|---|---|---|
NNB014 | Železniční konstrukce 2 | P: 26 / C1: 26 | 6 | zá,zk |
NOB032 | Kovové konstrukce 3 | P: 26 / C1: 26 | 6 | zá,zk |
2. ročník / zimní semestr / povinně volitelné / požadován 1 předmět
Kód | Název | Rozsah hodin | Kredity | Ukončení |
---|---|---|---|---|
NDB030 | Diplomový seminář (K-STM) | S: 26 | 2 | zá |
NFB017 | Diplomový seminář (K-GTN) | S: 26 | 2 | zá |
NIB014 | Diplomový seminář (K-SZK) | S: 26 | 2 | zá |
NLB035 | Diplomový seminář (K-BZK) | S: 26 | 2 | zá |
NMB012 | Diplomový seminář (K-PKO) | S: 26 | 2 | zá |
NNB011 | Diplomový seminář (K-ZEL) | S: 26 | 2 | zá |
NOB031 | Diplomový seminář (K-KDK) | S: 26 | 2 | zá |
2. ročník / zimní semestr / povinně volitelné / požadován 1 předmět
Kód | Název | Rozsah hodin | Kredity | Ukončení |
---|---|---|---|---|
NLB034 | Betonové mosty 2 (DST) | P: 13 / C1: 13 | 3 | zá |
NMB014 | Dopravní inženýrství (KON) | P: 13 / C1: 13 | 3 | zá |
2. ročník / zimní semestr / povinně volitelné / požadován 1 předmět
Kód | Název | Rozsah hodin | Kredity | Ukončení |
---|---|---|---|---|
NDB032 | Vybrané statě ze stavební mechaniky 2 (K) | P: 26 / C1: 13 | 5 | zá |
NFB018 | Geotechnická laboratoř | P: 26 / C1: 13 | 5 | zá |
NIB016 | Materiály pro rekonstrukce staveb | P: 26 / C1: 13 | 5 | zá |
NLB037 | Statika při rekonstrukcích (K) | P: 26 / C1: 13 | 5 | zá |
NMB016 | Vybrané problémy pozemních komunikací | P: 26 / C1: 13 | 5 | zá |
NNB012 | Vybrané problémy z dopravního inženýrství | P: 26 / C1: 13 | 5 | zá |
NNB013 | Vybrané statě ze železničních staveb 2 | P: 26 / C1: 13 | 5 | zá |
NOB035 | Využití výpočetní techniky při navrhování ocelových konstrukcí | P: 26 / C1: 13 | 5 | zá |
2. ročník / zimní semestr / povinně volitelné / požadován 1 předmět
Kód | Název | Rozsah hodin | Kredity | Ukončení |
---|---|---|---|---|
NLB036 | Speciální betonové konstrukce (K) | P: 26 / C1: 26 | 6 | zá,zk |
NMB015 | Technologie pozemních komunikací (K) | P: 26 / C1: 26 | 6 | zá,zk |