Detail předmětu
Inženýrská pedagogika
Akademický rok 2025/26
NZB011 předmět zařazen ve 3 studijních plánech
NPC-SIV letní semestr 1. ročník
NPC-SIE letní semestr 1. ročník
NPC-MI letní semestr 1. ročník
Pedagogika, inženýrská pedagogika, obecná didaktika, oborová didaktika, kurikulum, klíčové kompetence, rámcový vzdělávací program, cíle výuky, vyučovací metody, aktivizující metody, didaktické zásady, humanizační tendence, organizační formy vyučování, didaktické prostředky, literatura s didaktickou funkcí, příprava učitele na výuku, pedagogická diagnostika, didaktické testy, analýza učebnic, výzkum v edukačních vědách, řízení školství, školský management, klima školy, tvořivá výuka, antropogenní činitelé výuky, dichotomie výchovy a vzdělávání, realizace výuky, interakce a komunikace v edukačním prostředí, idealizace stavu školství.
Kredity
2 kredity
Jazyk studia
čeština
semestr
letní
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Způsob a kritéria hodnocení
zápočet
Vstupní znalosti
Obecný přehled o pedagogice, inženýrské pedagogice a didaktice, zájem o školství a učitelství, komunikace v edukačním prostředí, pozorování vyučovacích metod u učitelů, citlivost a vnímavost k vedení vyučovacího procesu, schopnost rozeznání didaktických zásad ve výuce, pozorování vyučovacích metod, dovednost zpracování přípravy k veřejnému projevu a pedagogickému vystoupení, zvládání trémy, schopnost provádět jednoduché průzkumy v edukačním prostředí a jejich zpracování, snaha poznávat edukační realitu z pohledu studenta a pedagoga.
Učební cíle
Orientace v teoretických pedagogických a didaktických pojmech, procesech a směrech potřebných pro techniky oreintované na oblast školství. Seznámení se základy učitelské profese. Vhodné pro studenty, kteří v budoucnu uvažují o učitelské dráze, event. chtějí externě vyučovat na odborných školách.
Znalost didaktických principů ve výuce odborných předmětů. Teoretický vhled do problematiky realizace vyučovacího procesu v odborných inženýrských předmětech na středních školách.
Znalost didaktických principů ve výuce odborných předmětů. Teoretický vhled do problematiky realizace vyučovacího procesu v odborných inženýrských předmětech na středních školách.
Základní literatura
LINDR, Jaroslav. Inženýrská pedagogika. M01 Pedagogika. Brno: FAST, studijní opory. 2007. 48 s. (cs)
LINDR, Jaroslav. Inženýrská pedagogika. M02 Didaktika. Brno: FAST, studijní opory. 2007. 48 s. (cs)
LINDR, Jaroslav. Inženýrská pedagogika. M03 Moderní pedagogika. Brno: FAST, studijní opory. 2007. 48 s. (cs)
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. Praha: ISV. 1999. ISBN 80-85866-33-1. (cs)
DRAHOVZAL, Jiří, KILIÁN, Oldřich a Rudolf KOHOUTEK. Didaktika odborných předmětů. Brno: CERM. 1997. ISBN 80-85931-35-4. (cs)
MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky. Brno: PdF (skripta). 1997. ISBN 80-210-1124-6. (cs)
LINDR, Jaroslav. Inženýrská pedagogika. M02 Didaktika. Brno: FAST, studijní opory. 2007. 48 s. (cs)
LINDR, Jaroslav. Inženýrská pedagogika. M03 Moderní pedagogika. Brno: FAST, studijní opory. 2007. 48 s. (cs)
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. Praha: ISV. 1999. ISBN 80-85866-33-1. (cs)
DRAHOVZAL, Jiří, KILIÁN, Oldřich a Rudolf KOHOUTEK. Didaktika odborných předmětů. Brno: CERM. 1997. ISBN 80-85931-35-4. (cs)
MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky. Brno: PdF (skripta). 1997. ISBN 80-210-1124-6. (cs)
Nabízet zahraničním studentům
Nenabízet
Předmět na webu VUT
Přednáška
13 týdnů, 2 hod./týden, nepovinné
Osnova
- 1. Úvod do pedagogiky a inženýrské pedagogiky. Vztah k oborové didaktice. Souvislost s dalšími vědními disciplínami.
- 2. Historicko-vývojové proměny pedagogiky. Přehled pedagogických směrů a osobností.
- 3. Kurikulum a jeho význam pro pedagogiku. Realizace kurikula v pedagogické praxi. Rámcový vzdělávací program.
- 4. Didaktické zásady, humanizační tendence. Vyučovací proces a jeho zákonitosti. Výběr učiva a jeho strukturace.
- 5. Typologie a struktura vyučovací hodiny. Fáze výuky. Typy výuky. Didaktické modely.
- 6. Vyučovací metody – přehled a klasifikace. Aktivizační metody výuky. Zhodnocení, význam, optimální volba metod.
- 7. Organizační formy výuky. Přehled a klasifikace. Charakteristika vybraných forem. Didaktické prostředky.
- 8. Cíle výuky. Příprava učitele na pedagogické působení. Řízení školství, školský management.
- 9. Pedagogická diagnostika, pedagogická evaluace. Správná tvorba didaktických testů a vyhodnocení jejich parametrů.
- 10. Literatura s didaktickou funkcí. Učebnice, jejich analýza, tvorba a hodnocení, optimalizace.
- 11. Osobnost učitele odborných předmětů. Teorie učitelské profese. Profesiogram učitele odborných předmětů.
- 12. Antropogenní činitelé výuky. Tradiční a alternativní školství. Směry a představitelé. Shody a rozdíly.
- 13. Specifika a zvláštnosti vyučovacího procesu v odborných předmětech. Idealizace stavu školství.