Mohu z humanitně zaměřeného gymnázia na techniku?
Na konci ledna proběhnul na Fakultě stavební VUT v Brně den otevřených dveří. Byli jsme mile překvapeni vysokou návštěvností. Přišlo o 200 osob více, než přišlo v loni. Při naší debatě s návštěvníky zazněl od jedné dívky zajímavý dotaz: „Chodím na humanitně zaměřené gymnázium. Neměla jsem tolik výuky matematiky či fyziky. Má pro mě smysl hlásit se na fakultu stavební? Zvládnu to?“
Úplně stejnou otázku si často kladou studenti ze stavebních průmyslovek. I u nich není díky výuce odborných předmětů tak velký rozsah výuky matematiky či fyziky, jak na gymnáziích. O těchto rozdílech ve vstupních znalostech prváků víme a snažíme se studentům poskytnout podporu, aby tyto náročné předměty zvládli. Proto mají v létě možnost navštěvovat letní technickou školu, která slouží k dorovnání úrovně znalostí. Také mají studenti možnost navštěvovat v průběhu semestru extra podpůrná cvičení či zúčastnit se individuálních konzultací. Zkušenost je taková, že kdo má opravdický zájem a připravuje se v průběhu celého semestru, tak zkoušky většinou zvládne. Kdo spoléhá na přípravu na poslední chvíli, má většinou smůlu. Tyto zkoušky prostě nejdou “okecat”.
Vedle otázky, zda zvládnu studium na stavební fakultě, když jsem ze všeobecně či humanitně zaměřeného gymnázia, je však třeba položit si i jinou otázku. Jaké budu mít možnosti pracovního uplatnění po absolvování některé humanitně zaměřené vysoké školy? Sice možná na těchto školách nebude matematika, fyzika či chemie, ale nedopadne to nakonec tak, že budu muset vzít pracovní místo pro středoškoláka? Nebudu muset dělat na projektech hrazených z evropských fondů s pracovní smlouvou na dobu určitou a pro udržení zaměstnání si vždycky napsat projekt pro nějakou neziskovku? Neskončím někde v call centru nebo ve fast foodu?
Stavebnictví je oblast národního hospodářství, která v ČR představuje 10 % hrubého domácího produktu a zaměstnává přes 400 tisíc osob. Staví se u nás, staví se po celém světě. Stavebnictví uspokojuje základní lidské potřeby a vždy bude třeba. Vzdělání v tomto oboru je mezinárodně uplatnitelné. Například v třetím lednovém týdnu roku 2023 byla na nejnavštěvovanějším českém serveru s pracovními nabídkami pro vysokoškoláky inzerována 2 volná místa pro politology, 2 místa pro antropology, 3 místa pro odborníky na mezinárodní vztahy, 8 míst pro absolventy sociologie, 9 míst v oboru regionálního rozvoje, 67 nabídek pro ekonomy, ale celých 230 míst pro stavaře. V centrální evidenci volných míst na úřadu práce je v lednu 2023 dokonce 311 volných míst pro stavební inženýry. To už stojí za zamyšlení.
Navíc i osoby, které mají blízko k humanitním vědám, si mohou najít své místo ve stavebnictví. Kdo má rád jazyky, může překládat technické dokumenty. Pro někoho může být zajímavé uplatnění ve středním školství, jako učitel odborných profesí. Nástupní platy pedagogů jsou dnes velmi konkurenceschopné a je po nich velká poptávka. Kdo má blízko k právu, může zamířit na stavební úřad a řešit správní řízení nebo územní plánování. Také je tu možnost uplatnění v oblasti přípravy veřejných zakázek na stavební práce či contract managementu. Zájemci o ekonomii mohou dělat přípravy nabídek do výběrových řízení nebo působit na obchodních úsecích výrobců stavebních hmot či developerů. Řada absolventů působí jako personalisté stavebních firem či specialisté bezpečnosti práce. Absolventi fakulty také mohou působit jako správci nemovitých kulturních památek. Zkrátka a dobře, absolvent či absolventka stavební fakulty nemusí být jenom projektant, stavbyvedoucí či technický dozor investora. Prostor pro úspěšné uplatnění je i pro osoby humanitně či všeobecně zaměřené.
Zdeněk Dufek
autor je proděkan Fakulty stavební Vysokého učení technického v Brně
Zkrácený odkaz | https://www.fce.vutbr.cz/o-fakulte/pro-media/207 |
---|---|
Odpovědná osoba | Ing. Daniel Skřek |
Datum publikování |