Detail předmětu

Marketing 1

Akademický rok 2024/25

BVA015 předmět zařazen v 1 studijním plánu

BPC-SI / E letní semestr 4. ročník

Marketingový přístup k podnikání je nezbytným předpokladem pro zajištění dlouhodobé prosperity firem v tržní ekonomice. Znalost a uplatnění marketingu tak představuje jeden z pilířů úspěšně se rozvíjející firmy. Obsahem předmětu Marketingu je objasnění důležitých pojmů a postupů z marketingové teorie a praxe, spojených s přípravou a tvorbou marketingové strategie firmy (např. analýza postavení firmy na trhu, s analýzou zákazníků, jejich segmentací, umístěním a pozicionováním, s problematikou tvorby a uplatnění prvků marketingového mixu apod.)

Kredity

4 kredity

Jazyk studia

čeština

semestr

letní

Garant předmětu

Zajišťuje ústav

Způsob a kritéria hodnocení

zápočet a zkouška

Vstupní znalosti

Znalosti principů ekonomiky stavebního podniku.

Učební cíle

Cílem předmětu je poskytnout studentům znalosti z oblasti marketingu a vést je k pochopení možných způsobů využití marketingových principů při řízení odborných činností/ útvarů ve stavební firmě.
Tento předmět bude rozvíjet znalosti a dovednosti potřebné pro pochopení místa a významu marketingu pro řízení firem jako celku. Půjde zde zejména o pochopení důležitosti zákazníka (poznání jeho potřeb a přání, způsobu rozhodování, faktorů, ovlivňujících jeho nákupní chování), o seznámení se s metodami analýz jejich potřeb a očekávání, o objasnění principů využití nástrojů marketingového řízení pro zajištění dlouhodobého firemního rozvoje.

Základní literatura

KOTLER, Philip a Kevin Lane KELLER. Marketing management. Praha: Grada, 2007. ISBN 9788024713595.
JAKUBÍKOVÁ, Dagmar. Strategický marketing. Praha: Grada, 2008. Expert (Grada). ISBN 9788024726908.
ZAMAZALOVÁ, Marcela. Marketing obchodní firmy. Praha: Grada, 2009. Manažer. ISBN 9788024720494.
Kotler On Marketing. Dotisk. Simon and Schuster, 2012. ISBN 9781471109560. (en)

Nabízet zahraničním studentům

Nenabízet

Předmět na webu VUT

Přednáška

13 týdnů, 2 hod./týden, nepovinné

Osnova

  • 1. Zařazení marketingu do kontextu manažerských aktivit podnikového vedení.
  • 2. Obecné podmínky efektivního uplatnění marketingu.
  • 3. Segmentace zákazníků.
  • 4. Nástroje marketingového řízení – marketingový mix – produkt a produktová politika.
  • 5. Nástroje marketingového řízení – cena a cenová politika.
  • 6. Nástroje marketingového řízení – distribuce a distribuční politika.
  • 7. Nástroje marketingového řízení – komunikace a komunikační politika.
  • 8. Marketingový výzkum.
  • 9. Marketingová strategie.
  • 10. Soudobé trendy v marketingu – možnosti využití sociálních sítí.
  • 11. Soudobé trendy v marketingu – marketing ve službách.

Cvičení

13 týdnů, 2 hod./týden, povinné

Osnova

  • 1.Sdělení podmínek udělení zápočtu. Rozdělení do pracovních týmu pro zpracování kontinuálního příkladu. Formy a metody marketingového výzkumu, sestavení a vyhodnocení dotazníků, mystery shopping
  • 2. Analýza současného stavu (společnost, konkurence)
  • 3. Analýzy makro a mikro prostředí zvolené společnosti. SLEPTE analýza, Porterova analýza oborového prostředí
  • 4. Analýzy makro a mikro prostředí zvolené společnosti. Analýza konkurence, Analýza dodavatelů, Analýza zákazníků, Marketingový mix, SWOT analýza
  • 5. Východiska k plánování. Definovaní vizi a poslaní podniku a transformace do stavebnictví, Segmentace a targeting, Stanovení marketingových potřeb, Analýza marketingových potřeb, Stanovení cílů
  • 6.Návrh marketingového plánu a jeho aplikace. Definování finančních možností, časového horizontu a cílů, Volba komunikačních nástrojů, Zásady při aplikaci komunikačních nástrojů
  • 7. Marketingový plán v čase
  • 8. Průběh nákladů na marketingový plán
  • 9. Kontrola marketingového plánu v čase. Rizika a jejich opatření
  • 10. Presentace kompletního marketingového plánu po jednotlivých týmech
  • 11. Zápočet