Detail předmětu
Moderní trendy v dopravním inženýrství (DST)
Akademický rok 2025/26
NMB011 předmět zařazen v 1 studijním plánu
NPC-SIK letní semestr 1. ročník
Seznámení se základními principy dopravně inženýrských měření a jejich návrhem. Manipulace s daty, jejich úprava a agregace. Statistické vyhodnocení dat. Prezentace výsledků měření. Zpracování dopravně inženýrských dat pomocí GIS. Mikroskopické modely pěších.
Kredity
4 kredity
Jazyk studia
čeština
semestr
letní
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Způsob a kritéria hodnocení
zápočet a zkouška
Vstupní znalosti
Základní znalost matematiky, práce s PC a projektování pozemních komunikací.
Učební cíle
Znalost teorie dopravního proudu a základních technik modelování. Porozumění dějům v dopravním proudu. Přehled o účelu a prostředcích nově zaváděných telematických technologií.
Studenti porozumí standardním teoriím dopravního proudu a dějům v dopravním proudu. Seznámí se se základními technikami modelování. Získají přehled o účelu a prostředcích nově zaváděných telematických technologií.
Studenti porozumí standardním teoriím dopravního proudu a dějům v dopravním proudu. Seznámí se se základními technikami modelování. Získají přehled o účelu a prostředcích nově zaváděných telematických technologií.
Nabízet zahraničním studentům
Nenabízet
Předmět na webu VUT
Přednáška
13 týdnů, 2 hod./týden, nepovinné
Osnova
- 1. Zařízení pro automatizovaný sběr dopravně inženýrských dat ve vysokém rozlišení.
- 2. Kritický a následný čas, jejich vliv na kapacitu křižovatky.
- 3. Sběr dopravně inženýrských dat.
- 4. Nástroje pro zpracování a zobrazení “big data”.
- 5. Základy matematické statistiky v dopravně inženýrské praxi.
- 6. Základy teorie chyb měření.
- 7. Základy publikování a prezentace technických textů.
- 8. Prezentace výsledků semestrální práce.
- 9. Mikroskopické modely pěších v dopravně inženýrských aplikacích I.
- 10. Mikroskopické modely pěších v dopravně inženýrských aplikacích II.
- 11. Geografické informační systémy v dopravně inženýrské praxi I.
- 12. Geografické informační systémy v dopravně inženýrské praxi II.
- 13. Základy publikování technických map.
Cvičení
13 týdnů, 2 hod./týden, povinné
Osnova
- Zadání semestrální práce – vyhodnocení kritického a následného času.
- Konzultace vybrané lokality pro sběr dopravně inženýrských dat.
- Sběr dopravně inženýrských dat.
- Evaluace získaných dat a jejich vyhodnocení.
- Konzultace výsledků měření.
- Praktické vyhodnocení dopravně inženýrských dat I.
- Praktické vyhodnocení dopravně inženýrských dat II.
- Prezentace výsledků semestrální práce.
- Mikroskopický model pěších v přestupním uzlu I.
- Mikroskopický model pěších v přestupním uzlu II.
- Prezentace modelu přestupního uzlu.
- Qgis pro dopravně inženýrské aplikace I.
- Qgis pro dopravně inženýrské aplikace II.