Detail předmětu
Aplikovaná fyzika (RD)
Akademický rok 2025/26
BWB011 předmět zařazen v 1 studijním plánu
BPC-RDS letní semestr 4. ročník
Témata a náplň laboratorních úloh:
- Stanovení součinitele teplotní roztažnosti.
- Tepelná emisivita betonu.
- Lokalizace infrazáření termokamerou a zjištění součinitele prostupu tepla.
- Stanovení topného faktoru tepelného čerpadla.
- Stanovení měrné tepelné vodivosti cihly nestacionární metodou.
- Stanovení měrné tepelné kapacity pevných látek kalorimetrem.
- Základní charakteristiky fotovoltaického modulu.
- Vady fotovoltaického modulu.
- Frekvenční analýza zvuku.
- Frekvenční závislost činitele zvukové pohltivosti.
Výsledky učení:
- Absolvent předmětu získá základní teoretické znalosti a praktické dovednosti a návyky v oblastech fyziky: termika, termodynamika a akustika.
- V oblasti termiky umí absolvent analyzovat jednoduché tepelné děje. V oblasti akustiky získá povědomí o vlnové rovnici a veličinách, které v ní vystupují. V oblasti využitelnosti obnovitelných zdrojů je schopen stanoveit účinnost solárních článků.
- Vše v souladu s laboratorní úlohy, při jejichž řešení získají studenti povědomí o praktických realizacích.
Kredity
4 kredity
Jazyk studia
čeština
semestr
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Způsob a kritéria hodnocení
Vstupní znalosti
Prerekvizity – středoškolská matematika
Učební cíle
Cílem předmětu je získání základních teoretických znalostí a praktických dovedností a návyků v oblastech fyziky: termika, termodynamika a akustika. Z dalších oblastí je zahrnuta fotovoltaika z hlediska stavebního užití. Cílem je též získat základní znalosti pro reálné aplikace, se kterými se studenti setkají v praxi. V oblasti termiky se student seznámí s pojmy teplota a teplo, stavovou rovnicí u jednoduchých tepelných dějů a dále roztažností pevných a kapalných látek. Budou též probrány zákony termodynamiky a jejich popis v souvislosti s využitím tepelného čerpadla a stanovení topného faktoru. V oblasti akustiky získá student povědomí o vlnové rovnici a veličinách, které v ní vystupují. Poslední zahrnutá oblast je pro vyučovaný obor důležitá z hlediska využitelnosti obnovitelných zdrojů a parametrech, především při stanovení účinnosti solárních článků. K jednotlivým oblastem mají studenti připraveny laboratorní úlohy, jejímž proměřením a laboratorními výstupy získají studenti povědomí o praktických realizacích.
Základní literatura
SCHAUER, Pavel. Termika a záření. Brno: CERM, 1998. ISBN 80-214-0978-9. (cs)
SCHAUER, Pavel. Akustika. Brno: CERM, 2002. ISBN 80-214-2069-3. (cs)
Doporučená literatura
KOKTAVÝ Bohumil. Mechanické kmitání a vlnění. Brno: CERM, 1999. ISBN 80-214-1153-8. (cs)
NAVAROVÁ, Hana a Eleonora ČERMÁKOVÁ. Sbírka příkladů z fyziky. Brno: CERM, 1996. ISBN 80-214-0625-9. (cs)
HORÁK, Zdeněk, František KRUPKA a Václav ŠINDELÁŘ. Technická fyzika. Praha: SNTL, 1954. (cs)
KUSÁK, Ivo a Miroslav LUŇÁK. Fyzika – Přehled látky a příklady pro studium na Fakultě stavební VUT v Brně. Brno: ECON, 2016. ISBN 978-80-86433-62-2. (cs)
Nabízet zahraničním studentům
Předmět na webu VUT
Přednáška
11 týdnů, 1 hod./týden, nepovinné
Osnova
- Termika: Teplota a teplo.
- Termika: Roztažnost pevných a kapalných látek, namáhání konstrukcí.
- Termika: Stavová rovnice plynů.
- Termodynamika: První termodynamický zákon, druhý termodynamický zákon.
- Termodynamika: Měrné teplo, kalorimetrická rovnice.
- Termodynamika: Adiabatické a polytropické děje.
- Vlastnosti soustav: Přechod mezi kapalným a plynným skupenstvím, přechod mezi pevným a kapalným skupenstvím, sublimace.
- Vlastnosti soustav: Vzduch, parametry pro mikroklima.
- Zdroje a šíření tepla: Zdroje tepla, spalné teplo a výhřevnost paliv, způsoby šíření tepla.
- Zdroje a šíření tepla: Základní pojmy vedení tepla, stacionární vedení tepla stěnami, přestup tepla na rozhraní dvou prostředí, stacionární vedení tepla válcovou plochou.
- Akustika: Základní akustické veličiny, zvuková pohltivost.
Laboratorní cvičení
11 týdnů, 2 hod./týden, povinné
Osnova
- návody a podmínky pro zápočet. Seznámení s používanými metodami měření, metodami výpočtů a zpracování laboratorních úloh, rozdělení úloh na celý semestr (cyklické střídání úloh pro dvojice studentů).
- měření první laboratorní úlohy podle rozpisu.
- následující měření dle rozpisu, odevzdání protokolu z předchozího měření a spočítaných příkladů.
- následující měření dle rozpisu a odevzdání protokolu z předchozího měření a spočítaných příkladů.
- následující měření dle rozpisu a odevzdání protokolu z předchozího měření a spočítaných příkladů.
- následující měření dle rozpisu a odevzdání protokolu z předchozího měření a spočítaných příkladů.
- konzultace - opravy, doměření nedostatků a doplnění všech předchozích měření, opravy všech nepřijatých protokolů, odevzdání spočítaných příkladů.
- následující měření dle rozpisu a odevzdání protokolu z předchozího měření a spočítaných příkladů.
- následující měření dle rozpisu a odevzdání protokolu z předchozího měření a spočítaných příkladů.
- následující měření dle rozpisu a odevzdání protokolu z předchozího měření a spočítaných příkladů.
- odevzdání protokolu z předchozího měření, zápočet.