Detail předmětu

Ekologie ve stavebnictví (RD)

Akademický rok 2025/26

BJA032 předmět zařazen v 1 studijním plánu

BPC-RDS zimní semestr 4. ročník

Hlavní témata:

  1. Ekologie, ekosystém, biosféra, litosféra, pedosféra, hydrosféra, atmosféra, koloběh látek v přírodě.
  2. Znečištění atmosféry, hydrosféry, pedosféry.
  3. Úvod do toxikologie, zjišťování toxicity, přehled toxických látek a jejich možných zdrojů. Řízení rizika (H-věty, P-věty).
  4. Biologické potřeby člověka, pohoda prostředí, chemické a fyzikální vlivy. Radioaktivita, radon a jeho zdroje, opatření. Azbest, jeho zdroje a odstraňování. Formaldehyd, jeho zdroje a opatření.
  5. Zákony a vyhlášky v oblasti ŽP a nakládání s odpady, nařízení EU. Hierarchie nakládání s odpady.
  6. Cirkulární ekonomika, udržitelný rozvoj a jejich aplikace ve stavebnictví. Green Deal a vliv na stavebnictví.
  7. Klasifikace technologií z hlediska vzniku odpadů, klasifikace odpadů, složení a radioaktivita odpadů. Nakládání s odpady ve stavebnictví – shromažďování, sběr, svoz, třídění, recyklace odpadů a energetické využití.
  8. Metody zpracování odpadů – fyzikální, fyzikálně chemické a chemické.
  9. Termické zpracování odpadů, spalovny komunálního odpadu, ostatních odpadů a toxických odpadů, jiné způsoby tepelného zpracování. Spoluspalování ve výrobě stavebních hmot.
  10. Skládkování odpadů, technologické části skládek, druhy skládek, rekultivace.
  11. Odpady ve stavebnictví, jejich rozdělení a charakteristika jednotlivých skupin. Odpady ze stavební výroby a možnosti jejich recyklace. Předdemoliční audit.
  12. Energetické odpady, chemické a fázové složení, reaktivita, pucolánová aktivita, možnosti využití ve stavebnictví. Odpady z hutní výroby, chemické a fázové složení, reaktivita, možnosti zpracování ve stavebnictví.
  13. Systém environmentálního managementu (EMS), environmentální prohlášení o produktu (EPD), Taxonomie EU a ESG reporting (Environmental, Social, Governance).

Výsledky učení:

Student umí popsat pojmy související s ekologií ve stavebnictví a životním prostředí. Umí charakterizovat základní druhy znečištění životního prostředí a popsat opatření a technologie na jejich omezení. Umí charakterizovat toxikologii a popsat nebezpečné látky vyskytující se ve stavebnictví jako např. problematické výskyty Radonu, azbestu, formaldehydu a řešení na omezení jejich účinků na lidské zdraví. Umí popsat principy cirkulární ekonomiky, udržitelného rozvoje a jejich aplikace v oblasti stavebnictví. Umí vysvětlit dopad Zelené dohody pro Evropu na stavebnictví (zejména dekarbonizace a cirkulární ekonomika). Je schopen definovat hierarchii nakládání s odpady a má přehled o souvisejících právních předpisech. Umí popsat konkrétní využití vedlejších produktů a odpadů produkovaných stavebnictvím i jinými průmyslovými odvětvími ve stavebnictví, a to zejména ve výrobě stavebních hmot. Umí charakterizovat recyklační technologie ve stavebnictví včetně jejich podpory a identifikovat překážky. Orientuje se v problematice předdemoličních auditů a na základní úrovni umí popsat nařízením REACH a z něj vyplývajících požadavků na strukturu bezpečnostních listů u stavebních hmot. Na základní úrovni umí popsat systém environmentálního managementu, environmentálního prohlášení stavebních výrobků (EPD), Taxonomii EU a ESG reporting (Environmental, Social, Governance). Získané znalosti umožní studentům nahlížet na problematiku vlivu stavebního průmyslu na životní prostředí v širším kontextu. Student umí porovnávat hodnocení environmentálních dopadů výroby, použití a recyklace stavebních materiálů. Student umí hodnotit navržená řešení z pohledu cirkulární ekonomiky ve stavebnictví a udržitelné výstavby.

Kredity

4 kredity

Jazyk studia

čeština

semestr

zimní

Garant předmětu

Zajišťuje ústav

Způsob a kritéria hodnocení

zápočet a zkouška

Vstupní znalosti

Prerekvizity – základní vlastnosti stavebních látek.

 

Učební cíle

Student umí popsat pojmy související s ekologií ve stavebnictví a životním prostředí. Umí charakterizovat základní druhy znečištění životního prostředí a popsat opatření a technologie na jejich omezení např. DeNOx technologie, odsíření spalin, zachytávání prachových částic, organických látek atd. Umí charakterizovat toxikologii a popsat nebezpečné látky vyskytující se ve stavebnictví jako např. problematické výskyty Radonu, azbestu, formaldehydu a řešení na omezení jejich účinků na lidské zdraví. Umí popsat principy cirkulární ekonomiky, udržitelného rozvoje a jejich aplikace v oblasti stavebnictví. Umí vysvětlit dopad Zelené dohody pro Evropu na stavebnictví (zejména dekarbonizace a cirkulární ekonomika). Je schopen definovat hierarchii nakládání s odpady a má přehled o souvisejících právních předpisech. Umí popsat konkrétní využití vedlejších produktů a odpadů produkovaných stavebnictvím i jinými průmyslovými odvětvími ve stavebnictví, a to zejména ve výrobě stavebních hmot. Umí charakterizovat recyklační technologie ve stavebnictví včetně jejich podpory a identifikovat překážky. Orientuje se v problematice předdemoličních auditů a na základní úrovni umí popsat nařízením REACH a z něj vyplývajících požadavků na strukturu bezpečnostních listů u stavebních hmot. Na základní úrovni umí popsat systém environmentálního managementu, environmentálního prohlášení stavebních výrobků (EPD), Taxonomii EU a ESG reporting (Environmental, Social, Governance). Získané znalosti umožní studentům nahlížet na problematiku vlivu stavebního průmyslu na životní prostředí v širším kontextu. Student umí porovnávat hodnocení environmentálních dopadů výroby, použití a recyklace stavebních materiálů. Student umí hodnotit navržená řešení z pohledu cirkulární ekonomiky ve stavebnictví a udržitelné výstavby. 

Základní literatura

ROVNANÍKOVÁ, P., ŽIŽKOVÁ, N. Ekologie ve stavebnictví. Studijní opora. Brno: FAST VUT, 2010. (cs)
KIBERT, C., J. Sustainable Construction: Green Building Design and Delivery. Wiley, 2022. ISBN 978-1-119-70644-1. (cs)
BERGE, B. The Ecology of Building Materials. London: Routledge, 2009. ISBN 978-1856175371. (cs)

Nabízet zahraničním studentům

Nenabízet

Předmět na webu VUT

Přednáška

13 týdnů, 2 hod./týden, nepovinné

Cvičení

13 týdnů, 1 hod./týden, povinné