Detail předmětu
Etika v podnikání
Akademický rok 2023/24
TY53 předmět zařazen ve 2 studijních plánech
N-P-C-A / ARS zimní semestr 2. ročník
N-P-C-A / ARS zimní semestr 2. ročník
Vývoj etiky ve filozofii, nové koncepce etiky, etika a morálka, společenské události a etika, vztahy mezi etikou, ekonomií a podnikáním, ekonomický pragmatismus, utilitarismus, liberalismus, úvod do etiky managementu, manažer a etika, strategie firmy a etika, etika ve filozofii firmy, etika ve firemní kultuře, zavedení etiky do podnikání, principy a úskalí její implementace, osobnost manažera, morální stadia vývoje osobnosti, role manažera v rozvoji etiky, příklady aplikace etických principů do podnikání, rozpoznání etiky na bázi etického a neetického jednání, provázanost filozofické etiky s aplikovanou etikou v podnikání, etický auditing firem, argumenty pro zavedení etiky do podnikání.
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Cíl
Orientace v předmětu, schopnost aplikovat získané znalosti, vědomosti a dovednosti v profesním i osobním životě.
Znalosti
Znalost etických principů a jejich souvislostí s podnikáním. Pochopení humanizační přeměny firemní kultury, osobnosti manažera i firemní strategie.
Osnova
1. Úvod do etiky. Význam etiky. Etika a filozofie, vývojový přehled.
2. Koncepce etiky. Tradiční a moderní pojetí. Dějiny etiky.
3. Významné etické směry a osobnosti v historii. Etika v antice a středověku.
4. Novověká etika, soudobé etické směry. Proměny vztahu etiky a podnikání. Pozitivismus, existencialismus, materialismus.
5. Směry v etice: ekonomický pragmatismus, utilitarismus, liberalismus a neoliberalismus.
6. Základní prvky etických teorií. Firemní kultura a identita. Význam etiky pro ekonomické přemýšlení.
7. Vztah mezi etikou, ekonomií a podnikáním. Etika řízení lidí, osobní morálka a hodnoty firmy, eticko-profesní stránky manařera.
8. Etika managementu a podnikání, podstata a význam. Integrace etiky do podnikání. Společenská odpovědnost firem.
9. Manažer a etika - perspektivy a proměny. Morální rozvoj osobnosti manažera.
10. Strategie firmy a etika, etika jako strategie? Začlenění etiky do firemní strategie.
11. Etický kodex. Etický auditing firmy. Příklady etických kodexů. Neetické projevy jednání.
12. Praktické aspekty etiky, etické prvky ve stragegickém plánování. Modernismus a postmodernismus v etice, firemní strategie.
13. Sebezkušenostní cvičení v oblasti etiky a managementu. Eticko-společenský katechismus.
2. Koncepce etiky. Tradiční a moderní pojetí. Dějiny etiky.
3. Významné etické směry a osobnosti v historii. Etika v antice a středověku.
4. Novověká etika, soudobé etické směry. Proměny vztahu etiky a podnikání. Pozitivismus, existencialismus, materialismus.
5. Směry v etice: ekonomický pragmatismus, utilitarismus, liberalismus a neoliberalismus.
6. Základní prvky etických teorií. Firemní kultura a identita. Význam etiky pro ekonomické přemýšlení.
7. Vztah mezi etikou, ekonomií a podnikáním. Etika řízení lidí, osobní morálka a hodnoty firmy, eticko-profesní stránky manařera.
8. Etika managementu a podnikání, podstata a význam. Integrace etiky do podnikání. Společenská odpovědnost firem.
9. Manažer a etika - perspektivy a proměny. Morální rozvoj osobnosti manažera.
10. Strategie firmy a etika, etika jako strategie? Začlenění etiky do firemní strategie.
11. Etický kodex. Etický auditing firmy. Příklady etických kodexů. Neetické projevy jednání.
12. Praktické aspekty etiky, etické prvky ve stragegickém plánování. Modernismus a postmodernismus v etice, firemní strategie.
13. Sebezkušenostní cvičení v oblasti etiky a managementu. Eticko-společenský katechismus.
Prerekvizity
Předmět navazuje na znalosti získané ve středoškolském vzdělání v předmětu "Základy společenských věd" nebo "Občanská nauka", proto se k jeho studiu nepožadují žádné další technické a ekonomické znalosti, vítána je znalost základů práva, psychologie, sociologie, filozofie, event. historie, zájem o etická témata, pozorování a poznávání společnosti, propojení etiky s ekonomií, základní penzum z psychologie a sociální psychologie.
Jazyk studia
čeština
Kredity
3 kredity
semestr
zimní
Způsob a kritéria hodnocení
klasifikovaný zápočet
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.
Nabízet zahraničním studentům
Nenabízet
Předmět na webu VUT
Přednáška
13 týdnů, 2 hod./týden, nepovinné
Osnova
1. Úvod do etiky. Význam etiky. Etika a filozofie, vývojový přehled.
2. Koncepce etiky. Tradiční a moderní pojetí. Dějiny etiky.
3. Významné etické směry a osobnosti v historii. Etika v antice a středověku.
4. Novověká etika, soudobé etické směry. Proměny vztahu etiky a podnikání. Pozitivismus, existencialismus, materialismus.
5. Směry v etice: ekonomický pragmatismus, utilitarismus, liberalismus a neoliberalismus.
6. Základní prvky etických teorií. Firemní kultura a identita. Význam etiky pro ekonomické přemýšlení.
7. Vztah mezi etikou, ekonomií a podnikáním. Etika řízení lidí, osobní morálka a hodnoty firmy, eticko-profesní stránky manařera.
8. Etika managementu a podnikání, podstata a význam. Integrace etiky do podnikání. Společenská odpovědnost firem.
9. Manažer a etika - perspektivy a proměny. Morální rozvoj osobnosti manažera.
10. Strategie firmy a etika, etika jako strategie? Začlenění etiky do firemní strategie.
11. Etický kodex. Etický auditing firmy. Příklady etických kodexů. Neetické projevy jednání.
12. Praktické aspekty etiky, etické prvky ve stragegickém plánování. Modernismus a postmodernismus v etice, firemní strategie.
13. Sebezkušenostní cvičení v oblasti etiky a managementu. Eticko-společenský katechismus.
Cvičení
13 týdnů, 1 hod./týden, povinné
Osnova
1. Vývoj etiky ve filozofii, vztah etiky a ekonomie.
2. Koncepce etiky, tradiční a moderní pojetí. Člověk a etika.
3. Proměny vztahu etiky a podnikání. Pozitivismus, existencialismus, materialismus. Firemní kultura a identita, smysl etiky v managementu. Etika jako čtvrtý rozměr podnikání.
4. Význam etiky, psychologie a sociologie pro ekonomické přemýšlení. Společenská odpovědnost firem.
5. Vztahy mezi etikou, ekonomií a podnikáním. Zhodnocení přínosu etiky v podnikatelském prostředí.
6. Etika managementu a podnikání, podstata a význam. Problém etiky v současnosti. Etika a motivace.
7. Manažer a etika - perspektivy, proměny. Strategie firmy a etika, etika jako strategie? Implementace etiky do podnikání. Etika pracovních vztahů ve firmě. Neetické projevy uvnitř firmy.
8. Filozofické aspekty etiky, filozofie podnikání v současnosti. Transformace etiky do podnikání.
9. Modernismus a postmodernismus v etice, firemní strategie. Mravní kultura současného podnikatele.
10. Prezentace studentských projektů z oblasti aplikace etiky v praxi.
11. Prezentace studentských projektů z oblasti aplikace etiky v praxi.
12. Prezentace studentských projektů z oblasti aplikace etiky v praxi.
13. Prezentace studentských projektů z oblasti aplikace etiky v praxi.