Detail předmětu
Ateliér architektonické tvorby 5
Akademický rok 2024/25
BGA036 předmět zařazen v 1 studijním plánu
BPC-APS letní semestr 3. ročník
Ateliér architektonické tvorby je nejpodstatnějším mediem výuky architektury. Výuka je založena na získávání znalostí a dovedností přímou zkušeností s architektonickou tvorbou postupnými kroky od jednoduchých témat až po složité soubory provozně náročných objektů. Metodicky vychází z přenosu zkušeností pedagoga na studenta dialogem nad rozpracovaným dílem. Rozvíjí tvůrčí myšlení i profesionální návyky nezbytné pro výkon umělecko-technického povolání. Student má možnost volit si určité zadání i učitele podle vlastního výběru.
Ateliér interiéru a výstavnictví je tématicky zaměřen na tvorbu vnitřního prostoru budov včetně všech doprovodných atributů a designerských prvků. Atelierem procházejí všichni studenti.
Témata ateliérové tvorby pro příslušný semestr jsou studentům oznámena v dostatečném předstihu před jeho započetím. Po ukončení volby zadání a učitele jsou studenti zařazeni do jimi vybraných atelierů. Časově je semestr rozdělen do tří částí vymezených konáním odborných, konstruktivně-kritických diskusí nad rozpracovaným a posléze dokončeným projektem. Kritiky – odborné rozpravy se konají zpravidla v pátém a desátém týdnu semestru, poslední po ukončení semestru a odevzdání ateliérové práce. Smyslem kritik je jednak kontrola předem stanoveného postupu, jednak výměna názorů na přístup k řešenému tématu jak kolektivem pedagogů působících v atelieru, tak všemi zúčastněnými studenty. Tím se tyto odborné-konstruktivně kritické diskuze stávají významnou součástí výuky. Student představující svůj projekt se zároveň učí obhajovat svou práci na širším fóru.
Projekt je v každé ze tří fází kolektivně ohodnocen podle pravidel ECTS, součet je výslednou klasifikací ateliérové práce.
Ateliér interiéru a výstavnictví je tématicky zaměřen na tvorbu vnitřního prostoru budov včetně všech doprovodných atributů a designerských prvků. Atelierem procházejí všichni studenti.
Témata ateliérové tvorby pro příslušný semestr jsou studentům oznámena v dostatečném předstihu před jeho započetím. Po ukončení volby zadání a učitele jsou studenti zařazeni do jimi vybraných atelierů. Časově je semestr rozdělen do tří částí vymezených konáním odborných, konstruktivně-kritických diskusí nad rozpracovaným a posléze dokončeným projektem. Kritiky – odborné rozpravy se konají zpravidla v pátém a desátém týdnu semestru, poslední po ukončení semestru a odevzdání ateliérové práce. Smyslem kritik je jednak kontrola předem stanoveného postupu, jednak výměna názorů na přístup k řešenému tématu jak kolektivem pedagogů působících v atelieru, tak všemi zúčastněnými studenty. Tím se tyto odborné-konstruktivně kritické diskuze stávají významnou součástí výuky. Student představující svůj projekt se zároveň učí obhajovat svou práci na širším fóru.
Projekt je v každé ze tří fází kolektivně ohodnocen podle pravidel ECTS, součet je výslednou klasifikací ateliérové práce.
Kredity
8 kreditů
Jazyk studia
čeština
semestr
letní
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Způsob a kritéria hodnocení
klasifikovaný zápočet
Vstupní znalosti
Atelier architektonické tvorby využívá znalostí získaných v předchozích typologických disciplinách, které jsou nezbytnou podmínkou pro přihlášení se k odpovídajícímu tématu. Absolvování tohoto tématu však nemusí následovat bezprostředně po absolvování obsahově příbuzné typologie.
Učební cíle
Aplikace teoretických znalostí, dovednost navrhování interierů a výstavních expozic, schopnost grafického vyjádření trojrozměrné reality.
Student zvládne cíl předmětu, kterým je aplikace teoretických znalostí, dovednost navrhování interierů a výstavních expozic, schopnost grafického vyjádření trojrozměrné reality.
Student zvládne cíl předmětu, kterým je aplikace teoretických znalostí, dovednost navrhování interierů a výstavních expozic, schopnost grafického vyjádření trojrozměrné reality.
Nabízet zahraničním studentům
Nenabízet
Předmět na webu VUT
Ateliér
13 týdnů, 8 hod./týden, povinné
Osnova
- 1. Analýza programu.
- 2. Analýza řešeného prostoru.
- 3. Referenční příklady.
- 4. Základní idea návrhu.
- 5. Kritika, hodnocení 1. fáze.
- 6.–9. Práce na návrhu.
- 10. Kritika, hodnocení 2. fáze.
- 11.–13. Vypracování konečné verze.