Detail předmětu

Moderní techniky programování

Akademický rok 2023/24

NUB020 předmět zařazen v 1 studijním plánu

NPC-GK zimní semestr 1. ročník

Tvorba programů a aplikací v prostředí Microsoft Visual Basic a VBA.
Základní algoritmy, strukturované programování, objektově orientované programování, aplikační knihovny objektů a jejich využití, řešení inženýrských úloh.

Kredity

4 kredity

Jazyk studia

čeština

semestr

zimní

Garant předmětu

Zajišťuje ústav

Způsob a kritéria hodnocení

zápočet

Vstupní znalosti

Znalost algoritmizace a programování v jazyce VBA, základní znalost technické angličtiny.

Učební cíle

Předmět naučí strukturovanému návrhu programů, zabývá se událostmi řízenému programování a základními komponentami programovacího jazyka Visual Basic. Předmět je koncipován tak, aby seznámil studenty s pokročilejšími konstrukcemi a prvky programovacího jazyka s orientací na řešení inženýrských úloh. Studenti budou navrhovat a psát programy v jazyce Visual Basic.


Vytváření programů v jazyce Visual Basic s využitím moderních technik událostmi řízeného programování, komponentních technologií a objektového programování

Základní literatura

Král, M. 2012. Excel VBA - Výukový kurz, Computer Press, Brno, ISBN 978-80-251-2358-4 (cs)
Macur, J., Menšík, M., Apeltauer, T.  Algoritmizace a programování v inženýrských úlohách. Elektronické učební texty FAST VUT, 2017, Brno. (cs)
Macur, J., Menšík, M. Objektově orientované programování a aplikační modely. Elektronické učební texty FAST VUT, 2017, Brno (cs)
Macur, J. Řešené inženýrské úlohy v prostředí VBA. Elektronické učební texty FAST VUT, 2017, Brno (cs)

Osnova

1. Model počítače z hlediska programátora. Vývojové prostředí jazyka.
2. Proměnné, reprezetace datových typů, konstanty, přiřazovací příkaz.
3. Funkce a procedury (volání funkcí, volání procedur, parametry a argumenty, veřejné a privátní procedury).
4. Vestavěné prvky jazyka, vstupy a výstupy.
5.–6. Příkazy pro řízení běhu, podmíněné příkazy a cykly.
7. Práce se strukturovanou proměnnou.
8. Strukturované a objektově orientované programování.
9.–10. Aplikační knihovny objektů.
11. Algoritmy numerických metod.
12. Příklady řešení inženýrských úloh. Statistické a optimalizační problémy.
13. Příklady řešení inženýrských úloh. Řešení mechanické úlohy.

Prerekvizity

Znalost algoritmizace a programování v jazyce VBA, základní znalost technické angličtiny.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Nabízet zahraničním studentům

Nenabízet

Předmět na webu VUT

Přednáška

13 týdnů, 1 hod./týden, nepovinné

Osnova

  1. Model počítače z hlediska programátora. Vývojové prostředí jazyka.
  2. Proměnné, reprezetace datových typů, konstanty, přiřazovací příkaz.
  3. Příkazy pro řízení běhu, podmíněné příkazy a cykly.
  4. Funkce a procedury (volání funkcí, volání procedur, parametry a argumenty, veřejné a privátní procedury).
  5. Lokální a globální proměnné, spolupráce procesů.
  6. Vestavěné prvky jazyka pro vstupy a výstupy. Formátování výstupu.
  7. Práce se strukturovanou proměnnou. Vícedimenzionální struktury, algoritmy vyhledávání a třídění.
  8. Strukturované a objektově orientované programování.
  9. Aplikační knihovny objektů. Práce se soubory a datovými modely kancelářských aplikací.
  10. Algoritmy numerických metod. Počáteční úloha, simulační algoritmy.
  11. Příklady řešení inženýrských úloh. Statistické a optimalizační problémy
  12. Příklady řešení inženýrských úloh. Řešení a simulace mechanické úlohy.

Cvičení

13 týdnů, 2 hod./týden, povinné

Osnova

1. Vývojové prostředí, první program, překlad a spuštění programu.
2. Vstup a výstup v programu, použití jednoduchých funkcí, program pro řešení algebraických rovnic.
3. Rozhodovací struktury, jednoduchý cyklus, program pro součet nekonečné řady.
4. Uživatelské funkce a procedury, vlastní program pro výpočet transcendentní funkce.
5. Prostředí tabulkového kalkulátoru pro formátovaný vstup a výstup dat. Programy pro generování dat v tabulkách.
6. Strukturované proměnné, programy pro maticové operace a statistické výpočty.
7. Využití objektové knihovny MS pro tvorbu grafu, program pro řešení počáteční úlohy.
8. Algoritmy pro simulaci a animaci, program simulace a vizualizace vývoje nelineárního systému.
9. Důležité objekty knihovny MS Excel, program pro automatizované řešení komplexní inženýrské úlohy.
10. Objektová knihovna v prostředí MS Word, programy pro automatizované zpracování dokumentu.
11. Knihovna pro práci se systémem souborů, programy automatizovaného zpracování a konverze dat.
12. Programy pro řešení úlohy velkých deformací z oblasti nelineární mechaniky kontinua.
13. Testování dovedností – samostatné tvorby a ladění programu.