Detail předmětu

Inženýrská pedagogika

Akademický rok 2023/24

TY52 předmět zařazen ve 2 studijních plánech

N-P-C-A / ARS letní semestr 1. ročník

N-P-C-A / ARS letní semestr 1. ročník

Inženýrská pedagogika, obecná didaktika, oborová a předmětová didaktika, kurikulum, klíčové kompetence, rámcový vzdělávací program, interakce a komunikace v edukačním prostředí, vyučovací metody, aktivizační metody, cíle výuky, didaktické zásady, organizační formy vyučování, didaktické prostředky, literatura s didaktickou funkcí, příprava učitele na výuku, pedagogická diagnostika, didaktické testy, analýza a tvorba učebnic, výzkum v edukačních vědách, řízení ve školství.

Garant předmětu

Zajišťuje ústav

Cíl

Orientace v teoretických pedagogických a didaktických pojmech, procesech a směrech potřebných pro techniky oreintované na oblast školství. Seznámení se základy učitelské profese. Vhodné pro studenty, kteří v budoucnu uvažují o učitelské dráze, event. chtějí externě vyučovat na odborných školách.

Znalosti

Znalost didaktických principů ve výuce odborných předmětů. Teoretický vhled do problematiky realizace vyučovacího procesu v odborných technických předmětech na středních školách.

Osnova

1. Úvod do inženýrské pedagogiky a její vztah k oborové didaktice. Souvislost s ostatními vědními disciplínami.
2. Didaktika obecná, oborová a didaktiky předmětové. Dějiny pedagogiky.
3. Kurikulum a jeho význam pro pedagogiku. Moderní realizace kurikula v pedagogické praxi.
4. Vyučovací proces a jeho zákonitosti. Didaktické principy a zásady. Výběr učiva a jeho strukturace.
5. Vyučovací hodiny. Fáze výuky. Typy výuky. Didaktické modely.
6. Vyučovací metody - přehled a klasifikace. Aktivizační metody výuky.
7. Didaktické prostředky. Organizační formy výuky. Přehled a klasifikace. Charakteristika vybraných forem a prostředků. Moderní didaktická technika.
8. Příprava učitele na jeho působení. Řízení školství. Školský management.
9. Pedagogická diagnostika, pedagogická evaluace. Didaktické testy, tvorba a požadavky.
10. Literatura s didaktickou funkcí. Učební texty, jejich analýza a hodnocení, optimalizace.
11. Osobnost edukátora. Teorie učitelské profese. Profesiogram učitele odborných předmětů.
12. Antropogenní činitelé výuky. Tradiční a alternativní školství.
13. Specifika vyučovacího procesu v odborných předmětech.

Prerekvizity

Obecný přehled o inženýrské pedagogice a didaktice, dovednost komunikace v edukačním prostředí a na veřejnosti, zvládání trémy, odpozorování některých edukačních metod od učitelů, popis hlavních didaktických zásad, znalost organizačních forem výuky, schopnost zpracovat si přípravu k veřejnému vystoupení, schopnost provádět jednodušší průzkumy v edukačním prostředí a jejich zpracování, snaha poznávat edukační realitu.

Jazyk studia

čeština

Kredity

3 kredity

semestr

letní

Způsob a kritéria hodnocení

klasifikovaný zápočet

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Nabízet zahraničním studentům

Nenabízet

Předmět na webu VUT

Přednáška

13 týdnů, 2 hod./týden, nepovinné

Osnova

1. Úvod do inženýrské pedagogiky a její vztah k oborové didaktice. Souvislost s ostatními vědními disciplínami. 2. Didaktika obecná, oborová a didaktiky předmětové. Dějiny pedagogiky. 3. Kurikulum a jeho význam pro pedagogiku. Moderní realizace kurikula v pedagogické praxi. 4. Vyučovací proces a jeho zákonitosti. Didaktické principy a zásady. Výběr učiva a jeho strukturace. 5. Vyučovací hodiny. Fáze výuky. Typy výuky. Didaktické modely. 6. Vyučovací metody - přehled a klasifikace. Aktivizační metody výuky. 7. Didaktické prostředky. Organizační formy výuky. Přehled a klasifikace. Charakteristika vybraných forem a prostředků. Moderní didaktická technika. 8. Příprava učitele na jeho působení. Řízení školství. Školský management. 9. Pedagogická diagnostika, pedagogická evaluace. Didaktické testy, tvorba a požadavky. 10. Literatura s didaktickou funkcí. Učební texty, jejich analýza a hodnocení, optimalizace. 11. Osobnost edukátora. Teorie učitelské profese. Profesiogram učitele odborných předmětů. 12. Antropogenní činitelé výuky. Tradiční a alternativní školství. 13. Specifika vyučovacího procesu v odborných předmětech.

Cvičení

13 týdnů, 1 hod./týden, povinné

Osnova

1. Význam obecné i aplikované pedagogiky pro školství. Členění pedagogiky. 2. Fáze výuky, teoretický přehled a náznak aplikace pro pedagogický výstup. 3. Příprava na pedagogický výstup, struktura vyučovací hodiny, rozvoj klíčových kompetencí, časové plánování výuky. 4. Aktivizační metody ve výuce, prokreativní a antikreativní faktory ve výuce. 5. Organizační formy výuky, didaktické prostředky vhodné pro výuku. 6. Samostatné pedagogicko-didaktické výstupy studentů, imitace vedení středoškolské výuky, rozbor chyb a nedostatků. 7. Samostatné pedagogicko-didaktické výstupy studentů, imitace vedení středoškolské výuky, rozbor chyb a nedostatků. 8. Samostatné pedagogicko-didaktické výstupy studentů, imitace vedení středoškolské výuky, rozbor chyb a nedostatků. 9. Samostatné pedagogicko-didaktické výstupy studentů, imitace vedení středoškolské výuky, rozbor chyb a nedostatků. 10. Pedagogika v odborných předmětech. Specifika a zvláštnosti výuky odborných technických předmětů. 11. Učitel odborných předmětů. Odborné a metodické požadavky kladené na vyučujícího. Profesiogram. 12. Praktická výuka, nácvik předvádění pokusů před studenty. 13. Praktická výuka, nácvik předvádění pokusů před studenty.