Detail předmětu
Prostorové plánování v ČR a EU
Akademický rok 2023/24
NGA052 předmět zařazen v 1 studijním plánu
NPC-ARS / ARP letní semestr 1. ročník
Prostorové plánování se zabývá organizací obývaného prostoru, uspořádáním lidských aktivit a jejich vlivem na životní prostředí v nejširším smyslu (tedy včetně prostředí společenského). Cílem je vytvoření racionálnější organizace využití území a propojení mezi těmito typy využití tak, aby byly vyváženy požadavky na rozvoj s potřebami ochrany životního prostředí, a aby bylo dosaženo sociálních a ekonomických cílů. Posluchači jsou nejprve seznámeni s historií, současným stavem, orgány, nástroji, legislativním ukotvením a aktuálními problémy hlavních činností a oborů prostorového plánování v ČR. Poté jsou analogicky ve stručnější podobě probrána tatáž témata ve vztahu k EU, přičemž je věnována pozornost základním rozdílům. Tento přehled je doplněn podrobnější charakteristikou plánovacích systémů vybraných států (především EU15).
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Cíl
Posluchači jsou seznámeni s historií, současným stavem, orgány, nástroji, legislativním ukotvením a aktuálními problémy hlavních činností a oborů prostorového plánování. Nejprve na území ČR, poté jsou analogicky ve stručnější podobě probrána tatáž témata ve vztahu k EU, přičemž je věnována pozornost základním rozdílům.
Znalosti
Základní orientace v historii, současném stavu, orgánech, nástrojích, legislativním ukotvení a aktuálních problémech hlavních činností a oborů prostorového plánování, a to jak na území ČR, tak analogicky ve stručnější podobě ve vztahu k EU.
Osnova
1. Úvod do kurzu, předmět studia, základní pojmy.
2. Historie územního plánování se zaměřením na území ČR.
3. Současná právní úprava územního plánování v ČR a její změny v posledních letech.
4. Orgány a nástroje územního plánování v ČR.
5. Seznámení se s územně plánovací praxí (exkurze na vybrané pracoviště – Magistrát města Brna, krajský úřad apod.).
6. Strategické plánování – historie, cíle a nástroje.
7. Strategické plánovaní v ČR po roce 1989.
8. Seznámení se s praxí strategického plánování (exkurze na vybrané pracoviště – Magistrát města Brna, krajský úřad apod.).
9. Vybrané problémy prostorového rozvoje (suburbanizace, urban sprawl atd.).
10. Vybrané problémy prostorového rozvoje (brownfields, gentrifikace atd.).
11. Prostorové plánování v Evropě na nadnárodní úrovni – historie a významné dokumenty (Evropské perspektivy územního rozvoje, Územní agenda EU atd.), politiky EU s územním dopadem.
12. Obecná charakteristika systémů prostorového plánování v členských zemích EU – kontext, principy, hierarchická struktura, nástroje.
13. Charakteristika plánovacího systému ve vybraných zemích EU – Dánsko, Německo, Rakousko, Slovensko.
2. Historie územního plánování se zaměřením na území ČR.
3. Současná právní úprava územního plánování v ČR a její změny v posledních letech.
4. Orgány a nástroje územního plánování v ČR.
5. Seznámení se s územně plánovací praxí (exkurze na vybrané pracoviště – Magistrát města Brna, krajský úřad apod.).
6. Strategické plánování – historie, cíle a nástroje.
7. Strategické plánovaní v ČR po roce 1989.
8. Seznámení se s praxí strategického plánování (exkurze na vybrané pracoviště – Magistrát města Brna, krajský úřad apod.).
9. Vybrané problémy prostorového rozvoje (suburbanizace, urban sprawl atd.).
10. Vybrané problémy prostorového rozvoje (brownfields, gentrifikace atd.).
11. Prostorové plánování v Evropě na nadnárodní úrovni – historie a významné dokumenty (Evropské perspektivy územního rozvoje, Územní agenda EU atd.), politiky EU s územním dopadem.
12. Obecná charakteristika systémů prostorového plánování v členských zemích EU – kontext, principy, hierarchická struktura, nástroje.
13. Charakteristika plánovacího systému ve vybraných zemích EU – Dánsko, Německo, Rakousko, Slovensko.
Prerekvizity
Všeobecné znalosti v rozsahu bakalářského stupně studia architektury
Jazyk studia
čeština
Kredity
3 kredity
semestr
letní
Způsob a kritéria hodnocení
zápočet a zkouška
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.
Nabízet zahraničním studentům
Nenabízet
Předmět na webu VUT
Přednáška
13 týdnů, 2 hod./týden, nepovinné
Osnova
1. Úvod do kurzu, předmět studia, základní pojmy.
2. Historie územního plánování se zaměřením na území ČR.
3. Současná právní úprava územního plánování v ČR a její změny v posledních letech.
4. Orgány a nástroje územního plánování v ČR.
5. Seznámení se s územně plánovací praxí (exkurze na vybrané pracoviště – Magistrát města Brna, krajský úřad apod.).
6. Strategické plánování – historie, cíle a nástroje.
7. Strategické plánovaní v ČR po roce 1989.
8. Seznámení se s praxí strategického plánování (exkurze na vybrané pracoviště – Magistrát města Brna, krajský úřad apod.).
9. Vybrané problémy prostorového rozvoje (suburbanizace, urban sprawl atd.).
10. Vybrané problémy prostorového rozvoje (brownfields, gentrifikace atd.).
11. Prostorové plánování v Evropě na nadnárodní úrovni – historie a významné dokumenty (Evropské perspektivy územního rozvoje, Územní agenda EU atd.), politiky EU s územním dopadem.
12. Obecná charakteristika systémů prostorového plánování v členských zemích EU – kontext, principy, hierarchická struktura, nástroje.
13. Charakteristika plánovacího systému ve vybraných zemích EU – Dánsko, Německo, Rakousko, Slovensko.
Cvičení
13 týdnů, 1 hod./týden, povinné
Osnova
Analýza existujícího strategického plánu vybrané obce, presentace práce před seminární skupinou, diskuse, náměty a doporučení pro tvorbu a realizaci cílů strategického plánu.
1. Úvod, vymezení zadání, výběr obce.
2.-3. Vymezení zadání a postupu práce, metodika a příklady zpracování strategického plánu obce.
4. Práce v terénu, návštěva místních úřadů vybrané obce, diskuse se zástupci vedení města nebo obce, analýza
potřebnosti a realizace cílů strategického plánu, vazba na dokumenty územního plánování.
5.-7. Zpracování úkolu, konzultace rozpracovaných částí práce.
8.-12.Presentace seminárních prací v rámci seminární skupiny, diskuze, závěry.
13. Odevzdání a hodnocení výsledků.