Detail předmětu

Systémy CAD (K)

Akademický rok 2024/25

BUB002 předmět zařazen v 1 studijním plánu

BPC-SI / VS letní semestr 2. ročník

Vektorové editory, základy počítačové grafiky.
Možnosti CAD systémů při tvorbě 2D výkresů (kreslení, editace, kótování, bloky, hladiny, výstup výkresu na plotr).
Praktické zvládnutí standardního CAD systému pro tvorbu výkresové dokumentace.
3D modelování a základy vizualizace.

Kredity

3 kredity

Jazyk studia

čeština

semestr

letní

Garant předmětu

Zajišťuje ústav

Způsob a kritéria hodnocení

klasifikovaný zápočet

Vstupní znalosti

Uživatelské znalosti operačního systému, práce se soubory a složkami, základní znalosti počítačové grafiky, základy kreslení v rovině v některém CAD systému.

Učební cíle

Samostatná tvorba rovinné výkresové dokumentace, tvorba prostorových modelů.
Praktické dovednosti tvorby a výstupu 2D výkresů v prostředí AutoCAD, základní orientace v modelování a vizualizaci.

Doporučená literatura

Trnková, Hana a NOVOTNÁ, Helena, Internetová učebnice AutoCADu, 2014, http://www.fce.vutbr.cz/studium/materialy/autoCAD/acad_I_cz/defaultCE.html (cs)

Nabízet zahraničním studentům

Nenabízet

Předmět na webu VUT

Přednáška

13 týdnů, 1 hod./týden, nepovinné

Osnova

přednášky (6 krát 2 hodiny)

  • 1. Úvod do předmětu, teoretické základy CAD systémů.
  • 2. Ovládání a přizpůsobení prostředí AutoCADu.
  • 3. Souřadné systémy, hladiny a vlastnosti, usnadění kreslení, šablony.
  • 4. Vlastní čáry a šrafy.
  • 5. Poznámkové objekty, tisk z modelu a rozvržení.
  • 6. Parametrické výkresy, spolupráce mezi výkresy, bloky, externí reference, spolupráce s jinými programy.
  • 7. Základy 3D modelování a vizualizace, ukázky modelování v různých CAD programech.

Cvičení

13 týdnů, 2 hod./týden, povinné

Osnova

  • 1. Základy CAD systémů, úvod do rovinného kreslení.
  • 2. Kreslící příkazy.
  • 3. Hladiny, vlastnosti objektů, základní editační příkazy.
  • 4. Další editační příkazy, souhrnný výkres.
  • 5. Popisové objekty – texty, kóty, multiodkazy.
  • 6. Tisk z modelu a rozvržení.
  • 7. Modelování 1 – Úvod do 3D modelování, základní geometrická tělesa.
  • 8. Modelování 2 – Modelování z profilových křivek.
  • 9. Modelování 3 – opakování známých postupů, další možnosti úprav.
  • 10. Vizualizace 1 – Materiály.
  • 11. Vizualizace 2 – Perspektiva, kamery, animace.
  • 12. Vizualizace 3 – Světla, rendrování.
  • 13. Zápočtový test.