Detail předmětu
Deskriptivní geometrie (APS)
Akademický rok 2024/25
BAA015 předmět zařazen v 1 studijním plánu
BPC-APS zimní semestr 1. ročník
Kolmá axonometrie, kosoúhlá axonometrie, kosoúhlé promítání. Lineární perspektiva. Šroubovice, pravoúhlá uzavřená přímková šroubová plocha. Rotační plochy. Zborcené plochy. Osvětlení. Teoretické řešení střech.
Kredity
4 kredity
Jazyk studia
čeština
semestr
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Způsob a kritéria hodnocení
Vstupní znalosti
Konstrukce kuželoseček na základě ohniskových vlastností. Perspektivní kolineace, perspektivní afinita, afinní obraz kružnice.
Učební cíle
Po absolvování kurzu budou studenti schopni využívat základy Mongeova promítaní, kolmé axonometrie, šikmého promítání a lineární perspektivy.
Studenti zvládnou konstrukci kuželoseček pomocí ohniskových vlastností, základy stereometrie, perspektivní afinity, perspektivní kolineace. Zvládnou základy promítání: Mongeova, axonometrie a lineární perspektivy. Studenti zvládnou základní problémy stereometrie, zobrazení jednoduchých geometrických těles a ploch v jednotlivých projekcích, jejich řezy. V lineární perspektivě zobrazení stavebního objektu. Zvládnou konstrukci šroubovice z daných prvků, konstrukci pravoúhlé uzavřené přímkové šroubové plochy. Dále konstrukci kruhového a parabolického konoidu, oblouků.
Základní literatura
BULANTOVÁ, Jana, MENCÁKOVÁ, Kristýna, MORÁVKOVÁ, Blanka, RÝPAROVÁ, Lenka, ŠAFAŘÍK, Jan, ZRŮSTOVÁ, Lucie: Sbírka řešených příkladů z konstruktivní geometrie, Fakulta stavební VUT v Brně, 2021. https://www.geogebra.org/m/ejhn4jay (cs)
BULANTOVÁ, Jana, PRUDILOVÁ, Květoslava, PUCHÝŘOVÁ, Jana, ROUŠAR, Josef, ROUŠAROVÁ, Veronika, SLABĚŇÁKOVÁ, Jana, ŠAFAŘÍK, Jan, ŠAFÁŘOVÁ, Hana, ZRŮSTOVÁ, Lucie: Sbírka řešených příkladů z deskriptivní geometrie pro I. ročník Stavební fakulty Vysokého učení technického v Brně, Fakulta stavební VUT v Brně, 2006. https://mat.fce.vutbr.cz/studium/geometrie/ (cs)
BULANTOVÁ, Jana, PRUDILOVÁ, Květoslava, PUCHÝŘOVÁ, Jana, ROUŠAR, Josef, ROUŠAROVÁ, Veronika, SLABĚŇÁKOVÁ, Jana, ŠAFAŘÍK, Jan, ŠAFÁŘOVÁ, Hana, ZRŮSTOVÁ, Lucie: Sbírka řešených příkladů z deskriptivní geometrie pro I. ročník Stavební fakulty Vysokého učení technického v Brně, Fakulta stavební VUT v Brně, 2006. https://mat.fce.vutbr.cz/studium/geometrie/ (cs)
ŠAFAŘÍK, Jan: Technické osvětlení, Fakulta stavební VUT v Brně, 2022. https://mat.fce.vutbr.cz/studium/geometrie/ (cs)
ČERNÝ, Jaroslav: Geometry, Vydavatelství ČVUT, Praha 1996. ISBN: 80-01-01535-1 (en)
Doporučená literatura
Nabízet zahraničním studentům
Předmět na webu VUT
Přednáška
13 týdnů, 2 hod./týden, nepovinné
Osnova
- 1. Mongeovo promítání.
- 2. Mongeovo promítání, průměty jednoduchých těles, jejich řezy a průsečíky s přímkou.
- 3. Rotační plochy, řezy rotačních ploch.
- 4. Osvětlení – základní pojmy. Technické osvětlení.
- 5. Kolmá axonometrie.
- 6. Kolmá axonometrie.
- 7. Šikmé promítání.
- 8. Lineární perspektiva.
- 9. Lineární perspektiva.
- 10. Lineární perspektiva.
- 11. Teoretické řešení střech.
- 12. Zborcené plochy vyššího stupně, oblouky. Šroubovice, rozvinutelná plocha šroubová, šroubový konoid.
- 13. Šroubovice, šroubový konoid.
Cvičení
13 týdnů, 2 hod./týden, povinné
Osnova
- 1. Mongeovo promítání.
- 2. Průměty jednoduchých těles a ploch, jejich řezy a průsečíky s přímkou.
- 3. Rotační plochy. Tečná rovina rotační plochy, řez rotační plochy.
- 4. Osvětlení, technické osvětlení.
- 5. Kolmá axonometrie. Metrické úlohy v souřadnicových rovinách.
- 6. Kolmá axonometrie. Zobrazení jednoduchých těles a ploch, jejich řezy a průsečíky s přímkou.
- 7. Vynášení v kosoúhlém promítání. Průmět kružnice v souřadnicové rovině. Zobrazení jednoduchých těles. Zářezová metoda.
- 8. Lineární perspektiva. Průsečná metoda. Konstrukce volné perspektivy.
- 9. Lineární perspektiva. Metoda sklopeného půdorysu. Další metody vynášení perspektivy.
- 10. Lineární perspektiva. Svislý snímek. Rekonstrukce objektu ze svislého snímku.
- 11. Teoretické řešení střech.
- 12. Zborcené plochy vyššího stupně.
- 13. Konstrukce šroubovice ze zadaných prvků. Přímý šroubový konoid. Zápočty.