Detail předmětu

Moderní trendy v dopravním inženýrství (DST)

Akademický rok 2023/24

NMB011 předmět zařazen v 1 studijním plánu

NPC-SIK letní semestr 1. ročník

Seznámení se základními principy dopravně inženýrských měření a jejich návrhem. Manipulace s daty, jejich úprava a agregace. Statistické vyhodnocení dat. Prezentace výsledků měření. Zpracování dopravně inženýrských dat pomocí GIS. Mikroskopické modely pěších.

Garant předmětu

Zajišťuje ústav

Cíl

Znalost teorie dopravního proudu a základních technik modelování. Porozumění dějům v dopravním proudu. Přehled o účelu a prostředcích nově zaváděných telematických technologií.

Znalosti

Studenti porozumí standardním teoriím dopravního proudu a dějům v dopravním proudu. Seznámí se se základními technikami modelování. Získají přehled o účelu a prostředcích nově zaváděných telematických technologií.

Osnova

1. Zařízení pro automatizovaný sběr dopravně inženýrských dat ve vysokém rozlišení.
2. Kritický a následný čas, jejich vliv na kapacitu křižovatky.
3. Sběr dopravně inženýrských dat.
4. Nástroje pro zpracování a zobrazení “big data”.
5. Základy matematické statistiky v dopravně inženýrské praxi.
6. Základy teorie chyb měření.
7. Základy publikování a prezentace technických textů.
8. Prezentace výsledků semestrální práce.
9. Mikroskopické modely pěších v dopravně inženýrských aplikacích I.
10. Mikroskopické modely pěších v dopravně inženýrských aplikacích II.
11. Geografické informační systémy v dopravně inženýrské praxi I.
12. Geografické informační systémy v dopravně inženýrské praxi II.
13. Základy publikování technických map.

Prerekvizity

Základní znalost matematiky, práce s PC a projektování pozemních komunikací.

Jazyk studia

čeština

Kredity

4 kredity

semestr

letní

Způsob a kritéria hodnocení

zápočet a zkouška

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Nabízet zahraničním studentům

Nenabízet

Předmět na webu VUT

Přednáška

13 týdnů, 2 hod./týden, nepovinné

Osnova

1. Zařízení pro automatizovaný sběr dopravně inženýrských dat ve vysokém rozlišení. 2. Kritický a následný čas, jejich vliv na kapacitu křižovatky. 3. Sběr dopravně inženýrských dat. 4. Nástroje pro zpracování a zobrazení “big data”. 5. Základy matematické statistiky v dopravně inženýrské praxi. 6. Základy teorie chyb měření. 7. Základy publikování a prezentace technických textů. 8. Prezentace výsledků semestrální práce. 9. Mikroskopické modely pěších v dopravně inženýrských aplikacích I. 10. Mikroskopické modely pěších v dopravně inženýrských aplikacích II. 11. Geografické informační systémy v dopravně inženýrské praxi I. 12. Geografické informační systémy v dopravně inženýrské praxi II. 13. Základy publikování technických map.

Cvičení

13 týdnů, 2 hod./týden, povinné

Osnova

Zadání semestrální práce – vyhodnocení kritického a následného času. Konzultace vybrané lokality pro sběr dopravně inženýrských dat. Sběr dopravně inženýrských dat. Evaluace získaných dat a jejich vyhodnocení. Konzultace výsledků měření. Praktické vyhodnocení dopravně inženýrských dat I. Praktické vyhodnocení dopravně inženýrských dat II. Prezentace výsledků semestrální práce. Mikroskopický model pěších v přestupním uzlu I. Mikroskopický model pěších v přestupním uzlu II. Prezentace modelu přestupního uzlu. Qgis pro dopravně inženýrské aplikace I. Qgis pro dopravně inženýrské aplikace II.