Detail předmětu
Kresba a model v architektuře
Akademický rok 2023/24
AG056 předmět zařazen v 1 studijním plánu
B-P-C-APS (N) / APS letní semestr 3. ročník
V první polovině kurzu si student osvojí techniky architektonické kresby. Předmět studenty naučí, jak s kresbou pracovat, jak zjednodušovat a schematizovat, tudíž jak skicovat. Rozvíjí schopnosti kresbou vysvětlovat a vyprávět. Student je v rámci kurzu poučen o základech typografie a grafické prezentace nápadu.
V druhé polovině semestru kurz obeznámí studenty s metodami zpracování architektonického modelu. Seznámí je s technikami, které je možné při výrobě modelu využít. Prakticky si vyzkouší zpracování složitého tvaru nebo struktury podle vlastních kresebných návrhů. Osvojí si správný výběr technologií, ruční i strojové zpracování materiálu a precizní dokončování modelu.
V druhé polovině semestru kurz obeznámí studenty s metodami zpracování architektonického modelu. Seznámí je s technikami, které je možné při výrobě modelu využít. Prakticky si vyzkouší zpracování složitého tvaru nebo struktury podle vlastních kresebných návrhů. Osvojí si správný výběr technologií, ruční i strojové zpracování materiálu a precizní dokončování modelu.
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Cíl
Rozvoj kresebných schopností a dovedností, práce s formátem a kompozicí, modelace prostoru. Rozvoj kresebného myšlení jako nástroje výtvarného výrazu.
Znalosti
Student zvládne cíle předmětu, kterými jsou rozvoj kresebných schopností a dovedností, práce s formátem a kompozicí, modelace prostoru a rozvoj kresebného myšlení jako nástroje výtvarného výrazu.
Osnova
1. Architektonická kresba – linie a šrafy, referenční příklady architektů a jejich skic.
2. Základní principy stínování prostorových těles, krychle, kvádr, válec, kužel, koule, atd.
3. Materiály a jejich způsob zakreslení.
4. Štafáž v architektonickém kresebním projevu, zásady, příklady.
5. Typografická pravidla v kostce (se zaměřením na pokročilou úpravu a sazbu). Principy typografické úpravy písmo,
barvy, obrázky, kompozice. Tvorba grafického návrhu CV, loga, podpisu.
6. Způsoby zakreslení myšlenkového procesu ve 2D. Vyprávění tužkou - princípy, příklady.
7. Úvod do problematiky zpracování modelu - měřítko, materiál, barva, detail.
8. Základní principy skicování prostoru.
9. Materiály pro architektonické modely. Ruční zpracování modelu - drát, papír, dřevo, polystyren, molitan, plast.
10. Základní a pokročilé principy zpracování plastu - vakuové tvarování.
11. Dvousložkové hmoty – sádra, Acrystal, polyester.
12. Rapid prototyping.
13. Finální úprava modelu a způsoby povrchové úpravy.
2. Základní principy stínování prostorových těles, krychle, kvádr, válec, kužel, koule, atd.
3. Materiály a jejich způsob zakreslení.
4. Štafáž v architektonickém kresebním projevu, zásady, příklady.
5. Typografická pravidla v kostce (se zaměřením na pokročilou úpravu a sazbu). Principy typografické úpravy písmo,
barvy, obrázky, kompozice. Tvorba grafického návrhu CV, loga, podpisu.
6. Způsoby zakreslení myšlenkového procesu ve 2D. Vyprávění tužkou - princípy, příklady.
7. Úvod do problematiky zpracování modelu - měřítko, materiál, barva, detail.
8. Základní principy skicování prostoru.
9. Materiály pro architektonické modely. Ruční zpracování modelu - drát, papír, dřevo, polystyren, molitan, plast.
10. Základní a pokročilé principy zpracování plastu - vakuové tvarování.
11. Dvousložkové hmoty – sádra, Acrystal, polyester.
12. Rapid prototyping.
13. Finální úprava modelu a způsoby povrchové úpravy.
Prerekvizity
Předpokladem je znalost výtvarných technik.
Jazyk studia
čeština
Kredity
4 kredity
semestr
letní
Způsob a kritéria hodnocení
klasifikovaný zápočet
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.
Nabízet zahraničním studentům
Nenabízet
Předmět na webu VUT
Přednáška
13 týdnů, 1 hod./týden, nepovinné
Osnova
1. Architektonická kresba – linie a šrafy, referenční příklady architektů a jejich skic.
2. Základní principy stínování prostorových těles, krychle, kvádr, válec, kužel, koule, atd.
3. Materiály a jejich způsob zakreslení.
4. Štafáž v architektonickém kresebním projevu, zásady, příklady.
5. Typografická pravidla v kostce (se zaměřením na pokročilou úpravu a sazbu). Principy typografické úpravy písmo,
barvy, obrázky, kompozice. Tvorba grafického návrhu CV, loga, podpisu.
6. Způsoby zakreslení myšlenkového procesu ve 2D. Vyprávění tužkou - princípy, příklady.
7. Úvod do problematiky zpracování modelu - měřítko, materiál, barva, detail.
8. Základní principy skicování prostoru.
9. Materiály pro architektonické modely. Ruční zpracování modelu - drát, papír, dřevo, polystyren, molitan, plast.
10. Základní a pokročilé principy zpracování plastu - vakuové tvarování.
11. Dvousložkové hmoty – sádra, Acrystal, polyester.
12. Rapid prototyping.
13. Finální úprava modelu a způsoby povrchové úpravy.
Cvičení
13 týdnů, 3 hod./týden, povinné
Osnova
1. Úvod do problematiky architektonické kresby - lineární perspektiva, linie a šrafování.
2. Stínování jednoduchých a složitých těles.
3. Zakreslování základních materiálů.
4. Architektonická stafáž.
5. Typografie – ruční zpracování písma, grafický návrh vlastního CV, loga a podpisu.
6. Vizuální vyprávění – zakreslení myšlenkového procesu v konceptu návrhu a jeho principech.
7. Úvod do problematiky zpracování modelu - měřítko, materiál, barva, detail.
8. Rychlá prostorová skica
9. Ruční zpracování modelu - drát, papír, dřevo, polystyren, molitan, plast.
10. Pokročilé zpracování plastu - vakuové tvarování
11. Práce s dvousložkovými hmotami – sádra, Acrystal, polyester.
12. Využití Rapid prototyping – tzv. rychlé prototypování pomocí počítače – 3D tisk, CNC frézování
13. Ruční dokončování a povrchové úpravy modelu.