Detail předmětu

Moderní trendy v dopravním inženýrství (DST)

Akademický rok 2023/24

NMB011 předmět zařazen v 1 studijním plánu

NPC-SIK letní semestr 1. ročník

Seznámení se základními principy dopravně inženýrských měření a jejich návrhem. Manipulace s daty, jejich úprava a agregace. Statistické vyhodnocení dat. Prezentace výsledků měření. Zpracování dopravně inženýrských dat pomocí GIS. Mikroskopické modely pěších.

Kredity

4 kredity

Jazyk studia

čeština

semestr

letní

Garant předmětu

Zajišťuje ústav

Způsob a kritéria hodnocení

zápočet a zkouška

Vstupní znalosti

Základní znalost matematiky, práce s PC a projektování pozemních komunikací.

Učební cíle

Znalost teorie dopravního proudu a základních technik modelování. Porozumění dějům v dopravním proudu. Přehled o účelu a prostředcích nově zaváděných telematických technologií.
Studenti porozumí standardním teoriím dopravního proudu a dějům v dopravním proudu. Seznámí se se základními technikami modelování. Získají přehled o účelu a prostředcích nově zaváděných telematických technologií.

Osnova

1. Zařízení pro automatizovaný sběr dopravně inženýrských dat ve vysokém rozlišení.
2. Kritický a následný čas, jejich vliv na kapacitu křižovatky.
3. Sběr dopravně inženýrských dat.
4. Nástroje pro zpracování a zobrazení “big data”.
5. Základy matematické statistiky v dopravně inženýrské praxi.
6. Základy teorie chyb měření.
7. Základy publikování a prezentace technických textů.
8. Prezentace výsledků semestrální práce.
9. Mikroskopické modely pěších v dopravně inženýrských aplikacích I.
10. Mikroskopické modely pěších v dopravně inženýrských aplikacích II.
11. Geografické informační systémy v dopravně inženýrské praxi I.
12. Geografické informační systémy v dopravně inženýrské praxi II.
13. Základy publikování technických map.

Prerekvizity

Základní znalost matematiky, práce s PC a projektování pozemních komunikací.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Nabízet zahraničním studentům

Nenabízet

Předmět na webu VUT

Přednáška

13 týdnů, 2 hod./týden, nepovinné

Osnova

1. Zařízení pro automatizovaný sběr dopravně inženýrských dat ve vysokém rozlišení.
2. Kritický a následný čas, jejich vliv na kapacitu křižovatky.
3. Sběr dopravně inženýrských dat.
4. Nástroje pro zpracování a zobrazení “big data”.
5. Základy matematické statistiky v dopravně inženýrské praxi.
6. Základy teorie chyb měření.
7. Základy publikování a prezentace technických textů.
8. Prezentace výsledků semestrální práce.
9. Mikroskopické modely pěších v dopravně inženýrských aplikacích I.
10. Mikroskopické modely pěších v dopravně inženýrských aplikacích II.
11. Geografické informační systémy v dopravně inženýrské praxi I.
12. Geografické informační systémy v dopravně inženýrské praxi II.
13. Základy publikování technických map.

Cvičení

13 týdnů, 2 hod./týden, povinné

Osnova

Zadání semestrální práce – vyhodnocení kritického a následného času.
Konzultace vybrané lokality pro sběr dopravně inženýrských dat.
Sběr dopravně inženýrských dat.
Evaluace získaných dat a jejich vyhodnocení.
Konzultace výsledků měření.
Praktické vyhodnocení dopravně inženýrských dat I.
Praktické vyhodnocení dopravně inženýrských dat II.
Prezentace výsledků semestrální práce.
Mikroskopický model pěších v přestupním uzlu I.
Mikroskopický model pěších v přestupním uzlu II.
Prezentace modelu přestupního uzlu.
Qgis pro dopravně inženýrské aplikace I.
Qgis pro dopravně inženýrské aplikace II.