Základní informace
Pedagogické zaměření
ústavu
Ústav železničních konstrukcí a staveb
zajišťuje výuku ve druhém a vyšších ročnících
bakalářského studia. V magisterském studiu zajišťuje výuku na oborech K a G
v předmětech: Dopravní stavby, Železniční stavby I a II, Železniční
konstrukce I a II (zaměřené na statický a dynamický návrh koleje, na
měření a analýzu hluku a vibrací), dále Železniční stanice a uzly I a II,
Geografické informační systémy a také ve volitelných předmětech a
seminářích. Nosná část výuky předmětů je na studijním oboru Konstrukce a
dopravní stavby. Pro obor K je ústav také garantem praktické Výuky
v terénu.
Ústav se podílí na vzdělávání studentů
doktorského studijního programu v seminářích a předmětech Teorie drážního
svršku a Teorie drážního spodku, které jsou zaměřeny na pokročilou analýzu a
návrh těchto konstrukcí v kontextu požadavků zvyšování rychlostí a
nápravových hmotností, současně se snižováním nároků na údržbu a s ohledem na
interoperabilitu evropské železniční sítě.
Studenti si mohou vybrat z povinně
volitelných předmětů, kterými jsou:

Mechanizace a provádění železničních staveb
v bakalářském studijním programu,

Vybrané statě ze železničních staveb I
a II v magisterském studijním programu (předměty zaměřené na
interoperabilitu evropské železniční infrastruktury, na legislativu spojenou
s drážními stavbami, na problematiku kolejové dopravy ve městech,
kombinované dopravy, nové a příp. nekonvenční konstrukce kolejové jízdní dráhy
apod).
Vědeckovýzkumné zaměření ústavu:
Výzkumné a odborné aktivity ústavu jsou zaměřené
na návrh a posuzování moderních a efektivních drážních konstrukcí a staveb v
souvislosti se zvyšováním spolehlivosti a bezpečnosti drážní dopravy. Ústav
pomáhá při projektování drážních staveb, uskutečňuje monitoring a diagnostiku
drážních staveb, uskutečňuje statické a dynamické analýzy drážních konstrukcí,
měří a analyzuje akusticko-vibrační parametry s ohledem na hygienické
podmínky a ochranu životního prostředí.
Vybavení ústavu poskytuje možnost
vícekanálových měření akustických i dynamických parametrů stavebních a
strojních konstrukcí, tedy hluku, vibrací, deformace, napjatosti, teploty i
realizaci dynamické a modální analýzy konstrukcí. Jedná se zejména o:

vícekanálové
měřicí ústředny pro statická a dynamická měření vibrací, deformace, teploty a
experimentální modální analýzy;

sady
snímačů dráhy, zrychlení, poměrné deformace, teploty a tlaku;

hlukoměr,
sadu mikrofonů;

sady
budicích kladiv a budičů pro experimentální dynamické analýzy;

rychloběžnou
kameru včetně potřebného vysokovýkonného osvětlení;

statickou
zatěžovací souprava, lehkou dynamická deska;

geodetické totální stanice, přístroje pro technickou a přesnou nivelaci,
rozchodky atd.
Špičkové softwarové vybavení ústavu umožňuje:

modelování
hluku od silniční a železniční dopravy (SoundPlan);

modelování
FEM i BEM (LMS Acoustic, Ansys);

vytváření
datových modelů GIS (ArcGIS);

zpracování měřených dat FlexPro.
Na ústavu byl vyvinut aplikační software se
zaměřením na časovou, frekvenční i časově frekvenční analýzu měřených dat.
Jiná činnost

spolupráce
s předními výrobci součástí železničního svršku na vývoji a ověřování
drážních konstrukcí, např. betonových pražců a ocelových pražců Y, výhybek a
výhybkových konstrukcí,

účast
v procesu tvorby, revizí a překladů evropských a národních norem pro
železniční stavby,

monitoring
a diagnostika drážních a tramvajových tratí,

expertní
činnost na zkušebních úsecích správců železniční dopravní cesty

podpora
projektování železničních konstrukcí a staveb, spolupráce na studiích
modernizací nebo rekonstrukcí železničních a tramvajových tratí;

provádění
statických a dynamických analýz drážních konstrukcí, řešení stability a
spolehlivosti železničního svršku a spodku;

měření
a analýzu akusticko-vibračních parametrů drážních konstrukcí i ostatních
stavebních a strojních konstrukcí (např. silničních krytů metodou SPB i CPX);

experimentální
modální analýza strojních i stavebních konstrukcí, analýzu konstrukcí pod
statickým i dynamickým zatížením;

vývoj
speciálního přístrojového vybavení, vývoj software pro zpracování dat;

aplikaci metod umělé inteligence do procesu hodnocení konstrukcí.
Reference
AŽD Praha
Bonatrans Group
CDP Bharat Forge
Centrum dopravního výzkumu
DT-Výhybkárna a strojírna
Eco-Production Vřesová
Eurovia CS
Firesta-Fišer, rekonstrukce, stavby
Getzner Werkstoffe
Chládek a Tintěra, Pardubice
Infram
Kolej Consult & Servis
Moravia Consult Olomouc
Správa železniční dopravní cesty
Brno (statutární město)
SUDOP Praha
SUDOP Brno
ŽPSV