|
V rámci řešení byly pořízeny nové učební pomůcky v podobě zmenšených modelů mostů a teoretické podklady k nim. Výstupem projektu jsou zmenšené modely tří konstrukčních systémů mostů:
- Železniční ocelový příhradový most v měřítku 1:120
Model zobrazuje skutečnou konstrukci železničního mostu na trati Jaroměř – Trutnov v km 10,57 Česká Skalice o rozpětí 53,3 m. Model je v měřítku 1:120. Ze statického hlediska se jedná o ocelový trám vyztužený příhradovinou s dolní ortotropní mostovkou. Tato konstrukce je typická pro železniční mosty s dolní mostovkou. Model zobrazuje uspořádání vrchní stavby mostu a opěr, jedná se o most o jednom poli. Hlavní nosnou konstrukci tvoří dvojice příhradových nosníků svařených z ocelových profilů. Příhrada je bez-svislicová, nosníky jsou tedy tvořeny dolním a horním pásem a diagonálami. Mostovka je ortotropní, to znamená, že je tvořena plechem vyztuženým podélnými a příčnými výztuhami.
Teoretický podklad k modelu: Železniční ocelový příhradový most
- Silniční ocelobetonový spřažený most v měřítku 1:100
Model zobrazuje skutečnou konstrukci mostu na silnici III/1254 v Hrajovicích o rozpětí 18 m. Model je v měřítku 1:100. Ze statického hlediska se jedná o spřažený pětinosníkový trám o jednom poli, s horní mostovkou. Tato konstrukce je typická pro ocelobetonové silniční mosty, i když spřažení je zde řešeno netypicky – betonová mostovka je spřažena s hlavními nosníky.
Teoretický podklad k modelu: Silniční ocelobetonový spřažený most
- Ocelový zavěšený most v měřítku 1:150
Model zobrazuje konstrukci zavěšené lávky pro pěší, která byla navržena jako variantní řešení lávky pro pěší v Maastrichtu. Rozpětí bylo upraveno, aby bylo možno zvolit optimální měřítko modelu. Model je v měřítku 1:150, což odpovídá rozpětí 89,2 m. Hlavní nosná konstrukce je tvořena dvěma příhradovými nosníky, zavěšenými táhly na jeden pylon. Most je o dvou polích. Mostovka je v poloze dolní a je vyztužena soustavou svislic a diagonál.
Teoretický podklad k modelu: Ocelový zavěšený most
|