Vizualizace modelu.
Nastuduj
Tady nemohou být jednotlivé odkazy, protože toto cvičení vyžaduje znalosti prostorového AutoCADu. Co všechno vizualizace obnáší je popsáno v této kapitole. Komu model domečku stačí v současné podobě a bude spíš směřovat k výkresové dokumentaci, může toto cvičení klidně vynechat.
-
Kompletace modelu
Nejprve složíme jednotlivá patra domečku na sebe. Je jen otázkou, jestli pro pohledy na model budeme potřebovat suterén. Asi ho v tomto okamžiku můžeme nechat stranou a přidat ho k ostatním částem až v dalších cvičeních, kdy budeme dělat řezy. Z toho důvodu je vhodné, udělat si v tomto okamžiku záložní kopii hotových částí modelu.
Pro složení na sebe si stačí uvědomit, které dva rožky patří na sebe a s pomocí uchopovacího režimu usadit podkroví na přízemí.
-
Perspektivní pohledy
Nyní si připravíme perspektivní pohledy na model. Podle znalostí a zkušeností můžeme použít buďto perspektivu z AutoCADu (příkaz Dview nebo nabídky v Orbitu) nebo perspektivu pomocí kamer z Architectural Desktopu, kterou najdeme v nabídce Documentation/ Perspectives. V každém případě je třeba si nejprve dobře rozmyslet, jaký pohled chceme dostat, a teprve potom se pouštět do perspektivních nastavení. Nezapomeňte si perspektivní pohledy pojmenovat, abyste se k nim mohli vracet. Následující dvojice obrázků ukazují umístění kamer a výsledný pohled, který vznikne.
-
Materiály
Na materiály jsme měli myslet už při vytváření stylů jednotlivých objektů. Pokud jsme byli prozíraví a připravili si ve způsobech zobrazení (Display Props...) pro model vhodně barvy nebo hladiny odpovídající materiálům, budeme mít teď snadnou práci, protože stačí přiřadit barvám resp. hladinám materiály. Pokud ne, musíme se do stylů jednotlivých objektů vrátit a tyto nedostatky odstranit. Na tom, jak realistický má model být, závisí to, jak moc si s materiály vyhrajeme. Minimálně by v modelu mělo být použito sklo a určitě i nějaké tašky na střechu. U detailů (zárubně dveří, podlaha v místnostech apod.) závisí na tom, k čemu má být model použit. Pokud chcete přerazit nastavení ze stylu (např. Všechna dvoukřídlá okna mají bílé rámy a jedno fialové.) postupujte následovně:
Vyberte objekt a v kontextovém menu najděte volbu Entity Display.
Na záložce Display props vyberte nastavování jen pro jeden konkrétní objekt (viz obrázek). Dál už postupujeme stejně jako při nastavování ve stylech.
Poznámka: Předpokládám, že víte, že pro zobrazení modelu s materiály potřebujete příkaz Render, ve kterém máte vybraný typ rendru Photo Real nebo Photo Raytrace a zapnuté zobrazení materiálů.
-
Světla
Před tím, než začnete do modelu zařazovat světla, je dobré nějakým způsobem vytvořit terén kolem modelu. Nejjednodušší je, podložit pod model velkou desku malé tloušťky, které dáme materiál odpovídající terénu (kamení, písek či trávu). Je to důležité kvůli tomu, aby byly vidět stíny vržené objektem.
Umístění a nastavení světel je opět otázkou AutoCADu, nezapomeňte že světla spolu s pohledy na model můžete spojit do scén a teprve ty rendrovat.
Dokončení modelu
Aby váš model působil věrohodně, je ještě třeba doplnit okolí domku o nějakou tu přírodninu a doplnit obrázku pozadí. Potom bychom už mohly dosta něco, co se víceméně podobá fotografii reálného objektu.
Video
Z modelu lze prostředky Architectural Desktopu vytvořit i jednoduché video. Může názorně zobrazit příchod k objektu, obcházení rohu, ale i třeba výstup po schodech. Jedinou závadou je to, že nelze udělat video z modelu s materiály. Můžeme rozpohybovat pouze stínovaný model nebo model se skrytými hranami.
Postup při tvorbě je následující:
- Do modelu si nakreslíme dvě křivky. Jedna bude představovat dráhu kamery a druhá cestu bodu, na který se kamera dívá.
- Připravíme si kameru.
- Najdeme příkaz Create Video buďto v kontextu s vybranou kamerou nebo v nabídce Documentation/Perspectives.
- V jeho dialogovém panelu Nastavíme parametry videa:
Camera path, Target Path Přes tlačítko Pick Path vybereme křivku určující cestu kamery resp. cíle a pojmenujeme ji. Při větším množství videí natáčených jednou kamerou budeme mít v seznamu cest více. Další možností je nechat stát kameru na místě a pohybovat pouze cílem či naopak, objíždět kamerou jeden pevný bod.
Regen Vybíráme způsob zobrazení modelu (bez viditelnosti, s viditelností, stínovaný model).
Frames Oddíl obsahuje nastavení pro snímky. Můžeme nastavit počet snímků (Number) a rychlost posunu (Rate).
Dry Run při zaškrtnutí předvede jízdu kamery na prázdno bez tvorby video-souboru.
Po odeslání budeme vyzváni k zadání souboru pro video a k vybrání typu videa. U některých typů ještě můžeme nastavit jejich detailnější parametry.
Na následujících obrázcích je ukázka nastavení cesty, umístění a záběru kamery pro
toto jednoduché video. Témuž také odpovídají hodnoty v dialogovém okně.
Pokračování
Tabulky oken a dveří.