Vizualizace
Zopakujme si pro pořádek, co všechno musíme udělat, abychom mohli prezentovat model, který bude co nejvíce odpovídat realitě. Některé postupy bychom měli znát z prostorového
AutoCADu, jen se musíme podívat na jejich realizaci v ArchitecturalDesktopu, navíc přináší AD některé nové možnosti při tvorbě jednoduchého videa. Podle mého soudu se AD hodí k tvorbě velmi věrného reálného modelu, ale pro vytváření dynamických prvků (video, procházení objektem apod.) je třeba použít ještě další speciálnější software.
Aby náš model vypadal co nejvěrněji musíme zvládnout následující:
- Vytvořit model objektu pokud možno pouze z 3D objektů. Toho dosáhneme tvorbou objektů přímo z AD a případným domodelováním pomocí prostředků AutoCADu v prostoru.
- Vytvořit pohledy na model včetně perspektivních zvládneme prostředky AutoCADu, případně pomocí práce s kamerami v AD.
- Přiřadit objektům materiály Na toto je výhodné myslit již při definování stylů jednotlivých objektů. Přiřazení se provádí buďto
přes hladiny nebo přes barvy. Nastavení hladin a barev jednotlivých částí objektů provedeme většinou ve stylu objektu
na záložce Display properties. Pokud objekt nemá styl (např. zábradlí), potom můsíme barvu nebo hladinu přiřadit přes
kontextové menu a nabídku Object Display. V ArchitecturalDesktopu rel. 2 se jeví jako bezpečnější používat přiřazení za pomoci barev než hladinami.
- Umístit do modelu světla a spojit pohledy s nastavením světel do scén. Toto provedeme opět klasickými prostředky AutoCADu.
- Doplnit do modelu přírodniny (stromy, keře), nastavit barevné pozadí nebo dát na pozadí obrázek.
- Provést renderování vizualizaci objektu. Pokud potřebujeme dostat výsledky našeho snažení na papír případně
k dalšímu zpracování (vložení do textu apod.), máme dvě možnosti: První (a správnější) je uložení rendru do souboru. Dostaneme grafický soubor,
jehož typ a další parametry si můžeme volit. Druhá možnost je rychlá a celkem spolehlivá, pokud potřebujeme rychle obrázky např. na web, ale ve slušné kvalitě i třeba k vložení do Wordu apod.
Uděláme render do viewportu a sejmeme obrazovku do clipboardu (Alt+PrintScreen). Obsah clipboardu (schránky) klasicky vložíme do dalšího softwaru a ořežeme.
Poznámka: Praktický postup na reálném objektu je ukázán v komplexním příkladu. Další detaily naleznete v každé učebnici prostorového AutoCADu. Pokud chcete i v textu AutoCAD II na internetu.