Katalog předmětů
Identifikace | |
Kód | GE09 |
Název | Počítačová grafika I |
Course name | Computer Graphics I |
Zařazení | Zařazení ve studijních programech |
Rozsah výuky | |
Přednášky | 2 [hodiny/týden], nepovinná |
Cvičení | 2 [hodiny/týden], povinná |
Zabezpečení výuky | |
Ústav | Ústav geodézie |
Garant | Dalibor Bartoněk |
Obsahové informace |
Zvládnout teorii grafických formátů, způsob uložení grafické informace do souboru, pochopit základní principy technických prostředků. Porozumnět grafickým formátům, práce s grafickými editory
Předmět počítačové grafiky, digitalizace obrazu (vzorkování, kvantování), teorie barev, CIE diagram, barevné modely, rozptylování barev. Uložení obrazu do vzorkovacích řádků, pásů, dlaždic. Komprese dat . Ztrátové a bezestrátové kompresní metody. Princip vektorových formátů, konverze dat z bitmapy do vektorového tvaru a zpět. Technické prostředky pro počítačovou grafiku, úprava obrazu, základy 3D grafiky
Harmonogram přednášky
- 1. Úvod, digitalizace obrazu, aliasing.
- 2. Barvy, barevné modely
- 3. Teorie grafických formátů, fyzické a logické formáty dat, pásy, dlaždice.
- 4. Přímé a nepřímé uložení obrazu (paleta), platformové závislosti.
- 5. Komprese dat - bezeztrátové metody (Huffmanův kód, RLE, kvandrantový strom, prediktivní metody)
- 6. Komprese dat - ztrátové metody (Diskrétní kosinová transformace, fraktály, redukce barev, vektorová kvantizace)
- 7. Vektorová grafika, princip vektorových formátů, technologie C4.
- 8. Problematika konverze grafických formátů. Vektor - rastr a zpět.
- 9. Principy nejpoužívanějších grafických formátů (BMP, PCX, TIFF, JPEG, HPGL, DXF, ...)
- 10. Technické prostředky pro počítačovou grafiku - úvod, zobrazovací podsystém počítače (adaptéry, monitory,...), tiskárny, zapisovače, snímače.
- 11. Úprava obrazu. Korekce jasu, ekvalizace histogramu, nelineární transformace (warping, morphing) diskrétní konvoluce.
- 12. Transformace v rovině, ořezávání objektů
- 13. Základy 3D grafiky
Harmonogram cvičení
- 1.Adobe Photoshop
- 2.Adobe Photoshop
- 3.Adobe Photoshop
- 4. práce s VKM
- 5. práce s VKM
- 6. účelová mapa v MicroStation
- 7. účelová mapa v MicroStation
- 8. klasifikace obrazu ArcGIS
- 9. klasifikace obrazu ArcGIS
- 10. KOKEŠ - prostředí
- 11. KOKEŠ - kreba základních prvků
- 12. KOKEŠ - editace, buňky
- 13. zápočtový test
Fourierův rozvoj, maticový počet
Základní literatura předmětu
Foley–Dam–Feiner–Hughes-Philips: Computer Graphics: Computer Graphics: Princ.and Pract., Addison Wesley, 1995 Gonzales, R. C., Woods, R. E.: Digital Image Processing, Addison Wesley, 1993 Watt, A., Policarpo F.: The Computer Image, Addison Wesley, 1998 Doporučená literatura ke studiu předmětu
Žára, J., Beneš, B., Felkel, P.: Moderní počítačová grafika, Computer Press, 1998 Klíma, Bernas, Hozman, Dvořák: Zpracování obrazové informace, Skriptum ČVUT Praha, 1996 Šnorek: Technické prostředky poč. grafiky, Skriptum ČVUT Praha, 1996 FAKULTA STAVEBNÍ
Vysoké učení technické v Brně
Veveří 331/95
602 00 Brno
Tel.: +420 541 149 912
Email: info (z) fce (t) vutbr (t) czInformace:
© Fakulta stavební VUT v Brně – 2014