Tato stránky by měla přinést popis postupů a části příkazů, které se opakují na mnoha místech. Patří sem příprava zobrazení jednotlivých částí objektů (...Style/Display props/Layers Colors), vložení bloku do modelu (...Style/Display props/Other), práce s profily pro nastavení vzhledu hran, otvorů, průřezů apod. V jednotlivých kapitolách je tato problematika více či méně podrobně zmíněna, ale postup je vždy stejný. Proto tyto základní postupy shrnujeme v samostatné stránce.
Zobrazení jednotlivých částí objektu
U většiny objektů je třeba přizpůsobit zobrazení jeho jednotlivých částí zvyklostem, způsobu zobrazení (model, půdorys v různých měřítkách, studie...). K tomuto nastavování se dostaneme vždycky na listu Display props... (Způsoby zobrazení). Najdeme ho buď ve stylu příslušného objektu, pak nastavené hodnoty platí pro všechny objekty, nebo přes kontextové menu ve volbě Entity display, kde můžeme změnit nastavení i pro konkrétní jednotlivý objekt. Většinou můžeme změnit viditelnost jednotlivých částí (budou či nebudou v příslušném zobrazení vidět), jejich barvu, typ čáry a příslušnost k hladině. Barva a hladiny se používají jednak k zpřehlednění výkresu a také k přiřazení materiálů, potřebných v následné vizualizaci. Doporučuje se dodržet jednotný postup. Buďto budu přiřazovat materiály přes barvy (co je světle modré, je skleněné, co je hnědé, je dřevěné), protože 256 barev mi určitě bude stačit. Druhou možností je připravit si na jednotlivé materiály hladiny (dřevo, omítka, kachličky) a jednotlivé části dát do příslušných hladin. Toto je ale občas ve sporu s tím, když chci mít hladinu například na všechna okna. Nedoporučuje se příliš oba postupy kombinovat, protože může nastat zmatek v okamžiku, kdy dojde k použití stejné barvy v hladině i jako samostatné barvy.
V případě, že některé části objektu se v půdoryse mají zobrazovat vyšrafované, je třeba provést dvě věci: na listu Layers/Colors povolit zobrazení šraf a na listu Hatching nastavit parametry šraf (vzorek, orientaci, měřítko...).
Vložení bloku do stylu je jedna z nejsilnějších zbraní, jak si doplnit či upravit vzhled jednotlivých prvků. Tímto způsobem dostaneme práh, případně kliku do prostorového zobrazení dveří, mříže nebo parapety k oknům, lampičky pravidelně rozmístěné na zábradlí schodiště. Chce to jediné --- znát pořádně AutoCAD a dokázat si v něm vymodelovat jednotlivé detaily.
Postup práce je vždy stejný:
Profily udávají tvar něčeho, co má průřez. Může to být sloupek či madlo zábradlí, okap u střechy ale také netypický tvar otvoru nebo třeba návrh skleněných výplní na dveře.
Postup je následující:
1. | V AutoCADu nakreslím tvar profilu (průřez) jako polyčáru (nebo jiné křivky do polyčáry spojím). Doporučuje se profil kreslit ve skutečné velikosti, i když u některých věcí je možné následné přizpůsobení. Nakreslené polyčáry musí být uzavřené!! Protože je jimy definován průřez prvkem. Poznámka pokud kreslíte polyčáru, nestačí na konci udělat poslední bod do prvníhu. Opravdu je třeba dát volbu Close (uzavři) nebo dodatečně přes editaci (PEDIT) křivku uzavřít. |
Profil pro prosklené dveře |
Profil pro okap |
2. | Uděláme z nakreslených tvarů profil: Select a closed polyline: Vyber uzavřenou křivku. Add another ring? [Yes/No] Budeš přidávat další část? Pokud ano, dialog pokračuje specifikací dalších částí.
Select a closed polyline:
Vyber další uzavřenou křivku.
Ring is a void area? [Yes/No] Jedná se o samostatnou plochu? Insertion Point or <Centroid>:
Jak se bude profil vkládat? Buďto se do požadovaného místa nacentruje nebo můžeme zadat vkládací bod jako u bloku.
|
Select a closed polyline: Vyberu vnější obdélník. Add another ring? [Yes/No] y Select a closed polyline: Vyberu jeden z vnitřních obdélníků. Ring is a void area? [Yes/No] Enter Add another ring? [Yes/No] y Select a closed polyline: Vyberu další z vnitřních obdélníků. Ring is a void area? [Yes/No] Enter Add another ring? [Yes/No] y ... Add another ring? [Yes/No] Enter Insertion Point or <Centroid>: Enter |
Select a closed polyline: Vyberu polyčáru. Add another ring? [Yes/No] Enter Insertion Point or <Centroid>: Ukážu levý horní roh útvaru. |
3. | Vytvoříme styl s použitím příslušném profilu. Může to být styl dveří, kde dáme profil otvoru, ale také styl zábradlí, kde dáme profil třeba tvaru nosných sloupků. | Výsledné dveře |
|
4. | Použijeme styl u objektu. | Výsledné dveře |
Střešní desky s okapem |