Přístupnostní navigace

Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

FAST VUT Brno

Menu
  • Pro uchazeče Submenu
    • Pojďte na FAST
    • Nabídka programů
    • Přijímačky
    • Zápisy
    • Ambasadoři pro prváky (externí odkaz)
    • Studium MSc.
    • Přípravné kurzy
    • Den otevřených dveří
    • Celoživotní vzdělávání
    • Kontakt
    • Informace o zpracování osobních údajů (externí odkaz)

    E-přihláška

  • Pro studenty Submenu
    • Časový plán studia
    • Studijní programy
    • Předměty
    • FAQ
    • Příručka prváka (externí odkaz)
    • Studium a práce v zahraničí
    • Studentské spolky
    • Pracovní nabídky
    • Časopis Fasťák (externí odkaz)
    • Stipendia
    • Směrnice a předpisy
    • Stavební slovník
    • Kontakt
    • Závěrečné práce (externí odkaz)
    • Knihovnické informační centrum (externí odkaz)
    • Informace o zpracování osobních údajů (externí odkaz)

    Úřední hodiny Studijního oddělení

    • středa
      8:00 – 12:00

    Více o studijním oddělení

    Nepropásněte

    • 27. srpna 2025

      Přihlášky na Letní technickou školu otevřeny

    • 9. září 2025

      5. ročník konference Membránové procesy pro udržitelný rozvoj – MEMPUR 2025

    Kalendář akcí

  • Věda a výzkum Submenu
    • Úspěchy
    • Centra výzkumu
    • Oblasti výzkumu
    • Projekty
    • Projekty ESIF
    • Výsledky
  • Spolupráce s FAST Submenu
    • Firemní spolupráce
    • Zahraniční spolupráce
    • Spolupráce se školami
    • Služby fakulty
    • Absolventi
  • O fakultě Submenu
    • Plány budov
    • Organizační struktura
    • Lidé
    • Informační tabule
    • Pro média
    • Fakultní odborová organizace (externí odkaz)
    • Současnost
    • Historie
    • Sociální bezpečí
    • Kontakt

    Aktuality

    • Zápis pokračujících studentů (2. a vyšší ročník)

    • Stipendia Fulbrightova programu

    Více aktualit

    Nenechte si ujít

    • 27. srpna 2025

      Přihlášky na Letní technickou školu otevřeny

    • 9. září 2025

      5. ročník konference Membránové procesy pro udržitelný rozvoj – MEMPUR 2025

    Kalendář akcí

  • EN
  • Přihlásit se

    Přihlásit se

    • Studentský intranet (externí odkaz)
    • Fakultní Moodle (externí odkaz)
    • VUT intraportál (externí odkaz)
    • VUT mail na Office 365 (externí odkaz)
    • VUT mail na Google (externí odkaz)
    • Zaměstnanecký intranet (externí odkaz)
  • Hledat
  • EN

Zavřít

  1. FAST
  2. O fakultě
  3. Aktuality
  4. Detail aktuality

Následný vývoj v oblasti dopravy potvrdil správnost závěrů studie VUT zaměřené na vodních cesty

Obsah už je v archivu. Informace tak už mohou být neaktuální, či zavádějící.

V minulých týdnech vzbudila v českých médiích rozruch zpráva, že říční plavidla dopravila z Rotterdamu do Děčína náklad australského uhlí pro ostravské hutě. Jako spoluautor většiny významných studií, které se zabývaly rozvojem vnitrozemské lodní dopravy v ČR, mám z této zprávy smíšené pocity.

Na stranu jednu mne netěší, že se z druhého konce světa k nám dopravuje uhlí. Námořní plavidla velmi často pálí mazut. Výsledná uhlíková stopa využití takto získaného a dopraveného uhlí bude šílená.

Na stranu druhou se nyní mohu pochválit. Došlo na naše slova. Chápu, že přeprava uhlí mnohé ekology dráždí. Preventivně zdůrazňuji, že ve studii proveditelnosti pro vodní cestu Dunaj-Odra-Labe je výslovně uvedeno, že historickou myšlenku DOL jako uhelné magistrály je třeba opustit. S přepravami uhlí se ve studii DOL nepočítá. Současně jsme však v několika studiích upozorňovali, že sice se od využití uhlí pro výrobu elektřiny či tepla ustupuje, nicméně v nejbližších desítkách let bude ještě třeba tzv. technologické uhlí. To je právě případ zmiňované přepravy pro ostravské hutě.

Důležité jsou důvody, proč k této mediálně přetřásané přepravě došlo. Jako důvody pro využití lodní dopravy jsou uváděny výluky a omezení železničního provozu. Na konci listopadu jsem měl možnost účastnit se jednání expertního týmu pro logistiku, které pořádalo Ministerstvo dopravy. V debatě od železničních dopravců jednoznačně zaznělo, že mají problém dostat od správce železniční infrastruktury u nás a v Německu potřebnou kapacitu v labském koridoru. Z hlediska zahraničního obchodu ČR se při tom jedná o klíčový dopravní koridor. Rovněž jsme debatovali enormní nárůsty cen elektřiny a dopad tohoto zdražování na ceny železniční dopravy.

V roce 2016 jsme s kolektivem autorů z VUT v Brně zpracovávali komplexní vyhodnocení ekonomické efektivnosti veřejných investic do rozvoje infrastruktury vodních cest vhodných pro nákladní vnitrozemskou dopravu v ČR. Tento dokument měl posoudit smysluplnost rozvoje stávajících splavných vodních cest. Jednalo se o výstavbu na splavné Vltavě a na Labi. Nezabývali jsme se DOL. V rámci zadání jsme měli mj. posoudit kapacitní možnosti dopravy v hlavním tranzitním koridoru směr severomořské přístavy. Tehdy jsme po pravdě uvedli, že kapacita silnice a železnice není ještě v tomto koridoru vyčerpaná. Lodní doprava by mohla mít využití v případě výluk z důvodů oprav, havárií, přírodních katastrof či konfliktů. Tohoto výroku se ekologové okamžitě chytili a začali demagogicky tvrdit, že lodní doprava tudíž není třeba. Že studie obsahovala řadu jiných důvodů, proč nákladní lodní dopravu rozvíjet, již ekologové nezmiňovali. Pro snadnější pochopení uvedu jednoduchý příklad, proč tato tvrzení ekologů byla zavádějící. Potřebuji-li přepravit turbínu pro výstavu nové elektrárny, tak ji mohu dát na speciální kamion. Ovšem taková silniční přeprava sebou nese řadu komplikací. Musím dopředu prověřit trasu, mít doprovodná vozidla, na některých místech je třeba sundat dopravní značení či lampy veřejného osvětlení, zvednout kabely či zastavit provoz. Taková doprava je drahá a omezuje ostatní účastníky silničního provozu. Kapacitně se ale na dopravní cestu vejde, kapacitně nemám problém. Nebo mohu turbínu naložit na říční loď. Turbína po cestě neomezuje další účastníky provozu, přeprava je podstatně levnější a ekologická.

Pár let od dokončení naší studie uplynulo a realita potvrzuje naše prorocká slova. V příslušném dopravním koridoru není kapacita! Chápu, že studie DOL je velké politikum a budí vášně. Řadě lidí k odmítnutí pouze stačí, že ji podporuje prezident republiky Miloš Zeman. Máme tu ale připravené projekty na stávajících vodních cestách, které by měly být urychleně dokončeny. Případné (ne)budování DOL nemá na jejich smysluplnost vliv. Ve strategickém zájmu ČR by mělo být dokončení stavebních úprav na Labi od Pardubic až po státní hranici se SRN. Tím zajistíme další dopravní cestu našeho zboží z a do klíčových námořních přístavů, budeme diverzifikovat rizika a navíc větším využíváním ekologické lodní dopravy můžeme významně přispět k cílům v oblasti snižování emisí.

Autor, doc. JUDr. Ing. Zdeněk Dufek, Ph.D., je akademický pracovník na Fakultě stavební VUT v Brně.

Text převzat z deníku Právo.

Sdílet Sdílet Sdílet

Zkrácený odkaz https://www.fce.vutbr.cz/o-fakulte/aktuality/7464
Odpovědná osoba Ing. Miloslav Zimmermann
Datum publikování 18. února 2022
  • 18. července 2025

    Zápis pokračujících studentů (2. a vyšší ročník)

  • 2. července 2025

    Přihlášky na Letní technickou školu otevřeny

  • 30. června 2025

    Elektronické zápisy do 2., 3. a 4. ročníků

  • 25. června 2025

    Informace k zápisu do AR 2025/26 pro pokračující studenty

  • 24. června 2025

    Informace pro budoucí studenty 1. ročníků NMg programů

Všechny články

Odpovědnost: CIT / Ing. Miroslav Menšík, Ph.D.

Pro uchazeče

  • Pojďte na FAST
  • Nabídka programů
  • Přijímačky
  • Zápisy
  • Ambasadoři pro prváky (externí odkaz)
  • Studium MSc.
  • Přípravné kurzy
  • Den otevřených dveří
  • Celoživotní vzdělávání
  • Kontakt
  • Informace o zpracování osobních údajů (externí odkaz)
  • E-přihláška (externí odkaz)

Pro studenty

  • Časový plán studia
  • Studijní programy
  • Předměty
  • FAQ
  • Příručka prváka (externí odkaz)
  • Studium a práce v zahraničí
  • Studentské spolky
  • Pracovní nabídky
  • Časopis Fasťák (externí odkaz)
  • Stipendia
  • Směrnice a předpisy
  • Stavební slovník
  • Kontakt
  • Závěrečné práce (externí odkaz)
  • Knihovnické informační centrum (externí odkaz)
  • Informace o zpracování osobních údajů (externí odkaz)

Věda a výzkum

  • Úspěchy
  • Centra výzkumu
  • Oblasti výzkumu
  • Projekty
  • Projekty ESIF
  • Výsledky

Spolupráce s FAST

  • Firemní spolupráce
  • Zahraniční spolupráce
  • Spolupráce se školami
  • Služby fakulty
  • Absolventi

O fakultě

  • Plány budov
  • Organizační struktura
  • Lidé
  • Informační tabule
  • Pro média
  • Fakultní odborová organizace (externí odkaz)
  • Současnost
  • Historie
  • Sociální bezpečí
  • Kontakt

Přihlásit se

  • Studentský intranet (externí odkaz)
  • Fakultní Moodle (externí odkaz)
  • VUT intraportál (externí odkaz)
  • VUT mail na Office 365 (externí odkaz)
  • VUT mail na Google (externí odkaz)
  • Zaměstnanecký intranet (externí odkaz)

Možná ještě hledáte

Centrum AdMaS
icon Centrum AdMaS (externí odkaz)
VUT
(externí odkaz)
Koleje a menzy
(externí odkaz)
CESA
(externí odkaz)

Fakulta stavební VUT v Brně

Fakulta stavební VUT v Brně

Veveří 331/95
602 00 Brno

www.fce.vutbr.cz
info@fce.vutbr.cz

  • Facebook (externí odkaz)
  • X (Twitter) (externí odkaz)
  • Instagram (externí odkaz)
  • YouTube (externí odkaz)
  • LinkedIn (externí odkaz)

Copyright © 2025 VUT v Brně Nastavení cookies

Prohlášení o přístupnosti Informace o používání cookies

Nahoru