Brno město pěti univerzitBrno City of Five UniversitiesHedvika Sigmundová | |
Statutární město Brno je druhým největším městem České republiky a je, mimo jiné, i městem vysokých škol.Ty si kladou za cíl výuku a výchovu mladých nadaných lidí z České republiky, ale i ze zahraničí. Do výčtu veřejných a státních vysokých škol patří Janáčkova akademie múzických umění, Masarykova univerzita, Mendlova zemědělská a lesnická univerzita, Veterinární a farmaceutická univerzita (jediná v České republice), Vysoké učení technické a Univerzita obrany. Každá z vyjmenovaných vysokých škol má řadu fakult, které svým specifickým zaměřením připravují posluchače jako specialisty v daném oboru. Kromě veřejných a státních vysokých škol působí v Brně i řada (5) soukromých vysokých škol. Historie vysokého školství v Brně nebyla nikdy jednoduchá a na jejich existenci a prosperitě se zásadní měrou podílela politická situace země i celé Evropy. Z historie nelze opomenout například rok 1816, kdy se započalo s přednáškami na Zemědělské katedře na filosofickém učilišti v Brně, čímž byl dán základ vysokému zemědělskému školství. V roce 1883 byl založen Technický institut a samo Vysoké učení technické v roce 1899. 9.8.1900 vznikla pak knihovna České vysoké školy technické. 12.12.1918 byla zřízena Vysoká škola zvěrolékařská. Od roku 1919 počínají svůj původ Masarykova univerzita a Vysoká škola zemědělská v Brně. Rozvoji vysokého školství bylo příznivě nakloněno období 1. republiky, ale tragický okamžik pro existenci vysokých škol, její profesory i studenty nastal okupací České republiky hitlerovským Německem, kdy byly vysoké školy uzavřeny. Kounicovy koleje, které sloužily jako domov vysokoškolským studentům (postaveny roku 1924 podle projektu Heřmana Kepky) se za okupace staly sídlem gestapa, které zde mučilo a věznilo tisíce českých občanů, z nichž nemalé množství tvořili právě studenti a profesoři vysokých škol. Nevinné oběti byly posílány do koncentračních táborů nebo byly na nádvoří přímo popravovány. Po válce sice nastala obnova vysokých škol (JAMU vznikla v roce 1947), ale politické poměry zapříčinily, že po roku 1949 a posléze pak po roku 1968 docházelo k deformacím, nevědeckým, ale politicky „přijatelným“ úpravám výuky. Také odliv a umlčení některých význačných vědeckých a kulturních osobností v těchto letech měl neblahý vliv na vysoké školství v Brně. Po pádu berlínské zdi a Sametové revoluci (17.listopadu 1989) dochází k významným změnám v životě vysokých škol. Především se uskutečňují otevřená setkání profesorů a studentů našich vysokých škol s vysokými školami v Evropě i zámoří (program ERASMUS). Otevírají se nová vědecká pracoviště s mezinárodní účastí, rychle se mění přístup k novým technologiím, informačním a komunikačním systémům. Výměna studentů, stáže profesorů a studentů na zahraničních a recipročně na našich univerzitách otevírá dosud nebývalé možnosti. Mění se a vyvíjí nejen vědecké poznání, ale i technologické vybavení učeben laboratoří. Jsme svědky toho, že se modernizují stávající budovy, pracoviště a laboratoře a staví se například i nový Univerzitní kampus, který bude sloužit studentům a zaměstnancům Masarykovy univerzity. Pozitivním rysem je i to, že všechny stavby nové i rekonstruované pamatují bezbariérovými cestami a orientačními systémy na hendikepované studenty. O výši odborné úrovně brněnských vysokých škol svědčí projekty s mezinárodní účastí v oblasti biomedicinského a biotechnologického pokroku (klinika funkční diagnostiky a rehabilitace s jednou z nejstarších Japonských univerzit v Senda v Japonsku), čeští a američtí odborníci prezentují společný projekt Mezinárodního centra klinického výzkumu ICRC Brno, Botanická zahrada Přírodovědecké fakulty se zapojuje do projektu záchrany vzácného jehličnanu wolemie vznešené. Významného výzkumu v Antarktidě se na své základně účastní mimo jiné i pracovníci a posluchači Přírodovědecké fakulty Brno. FSI VUT v Brně přichází s projektem, který má z Brna vytvořit centrum výzkumu a vývoje nových technologií pro oblast strojírenství. V oblasti praktického využití techniky získala skupina mladých z VUT významné mezinárodní ocenění od americké agentury NITS za využití rozpoznávání jazyka. Objevu lze využít v oblasti bezpečnosti státu. Studenti informatiky z FIT VUT v Brně jsou na světové špičce. Při udělování prestižní ceny Siemens bylo konstatováno, že VUT v Brně získala nejvíce cen ze všech zúčastněných škol. VUT v Brně se zařadila po bok předním zahraničním univerzitám a úspěšně s nimi participuje na celosvětovém vesmírném programu. Družice PHASE 3E vynese do kosmu přístroje vyvinuté v Ústavu radioelektroniky FEKT VUT v Brně. Prezidenta republiky Václava Klause při návštěvě VUT v Brně zaujal mimo jiné i záchranný robot ORPHEUS, který byl zkonstruován na fakultě elektrotechniky a komunikačních technologií. Ale nejen studiem živ je student. Školské subjekty provozují velkou část sportovních zařízení – jde především o tělocvičny, hřiště a sportovní zařízení jako je atletický stadion VUT, nová sportovní hala pod Palackým vrchem apod. Vysokoškolští studenti se účastní také leteckých a lodních sportů na brněnské přehradě a letišti v Medlánkách. Účastní se rovněž mezinárodních a tuzemských soutěží, jejichž završení bývá vyhlášení nejlepších sportovců vysoké školy. Také aktivního hudebního života může být brněnský vysokoškolák účastníkem, stane-li se například členem pěveckého sboru při Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity nebo VUT, jehož VOX IUVENALIS připravuje řadu hodnotných koncertních vystoupení. V dlouhodobých záměrech vysokých škol je též podpora a pěstování zájmů dětí a mládeže o vědu a techniku. Tak například Masarykova univerzita ve spolupráci s Hvězdárnou a planetáriem Mikuláše Koperníka připravily pro brněnskou veřejnost večer, jímž se připojily k evropské Noci vědců. VUT ve spolupráci s magistrátem pak nachystaly zábavné hry s technikou, jichž byly děti na brněnské radnici aktivními účastníky. Četné informační akce jsou pořádány i pro středoškoláky. Jednou z významných složek vysokých škol je Institut celoživotního vzdělávání. Je členěn do pěti sekcí, které organizují vzdělávání, poradenství, profesní poradenství, organizační podporu a humanizaci výuky. Do komplexu celoživotního vzdělávání je zahrnuto i studium seniorů (v České republice od roku 1986-Praha) Mezinárodní asociace U3V sjednocuje organizaci a vytváří mezinárodní rámec akcí celoživotního vzdělávání a zkoumá poznatky týkající se problémů s prodlužováním života, vývojem a potřebami společnosti.
|
![]() Vysoké učení technické v Brně rektorát ![]() Vysoké učení technické v Brně FEKT a FP ![]() Vysoké učení technické v Brně FAST ![]() Janáčkova akademie múzických umění ![]() Masarykova univerzita rektorát ![]() Masarykova univerzita FP ![]() Masarykova univerzita LF |