Modelový a výkresový prostor, výřezy
- Modelový prostor - karta MODEL
- Výkresový prostor - karty ROZVRŽENÍ
- Výřezy - Zobrazit/ Výřezy, výřezy lze i pojmenovat - vyzkoušejte
3D prostor
- Drátový (čárový) model - "klec"
- Plošný model - "papírový model" - model má stěny bez podstav
- Objemový model - "dřevěný model" - plnohodnotný model
Pohledy, 3D Orbit
- předdefinované pohledy - panel nástrojů POHLED
- 3D orbit ("klubko")
- když je 3DORBIT aktivní, zůstává cíl pohledu stacionární a umístění kamery nebo bodu pohledu se pohybuje kolem cíle, cílovým bodem není střed prohlížených objektů, ale střed klubka
- 4 možnosti pohybu:
- kurzor uvnitř klubka - pohled ve všech směrech
- kurzor vně klubka - pohled se otáčí kolem osy kolmé k obrazovce a procházející středem klubka
- kurzor ve směru hornho a dolního kroužku - pohled kolem vodorovné osy
- kurzor ve směru bočních kroužků - pohled kolem svislé osy
- přesné nastavení úhlů - Zobrazit/ 3D pohledy/ Směr pohledu ...
- pojmenované pohledy - v panelu nástrojů POHLED nebo v Zobrazit/...
Př.: vytvořte a pojmenujte následující pohledy - např. (30, 200), (15, 315)
|
USS - uživatelský souřadný systém
- vkládání souřadnic i zobrazení se vždy vztahují k aktuálnímu USS
- ke každému výřezu lze přiřadit jiný USS
- pro otáčení USS platí "pravidlo pravé ruky" (palec ukazuje kladný směr osy,
zatnuté ostatní prsty ukazují kladný směr otáčení kolem této osy)
- nový USS lze pojmenovat a uložit (Nástroje/ Pojmenovaný USS nebo příkaz USS)

|
Prosvičení - výřezy, pohledy, USS, styly zobrazení, tloušťka, zdvih
PŘÍKLAD:
- nakreslete podle vzoru - viz první obrázek
- vytvořte hladiny: objekty (zelená), střecha (červená), oblast (svmodrá)
- nakreslete obdélníky (Obdélník, D=0, T=0): 500x350, 50x100, 200x100, 200x20,
- kružnice (Kružnice): r=10, r=40,
- šestiúhelník (Polygon): počet stran=6, volba Strana (=30), další šestiúhelník zkopírujte (Kopírovat) - umístěte libovolně v půdorysu
- nastavte tři výřezy Zobrazit/Výřezy/Pojmenované výřezy... volba Tři: vpravo
- pro následující úpravy použijte panel Vlastnosti (Modifikace/Vlastnosti)
- změníme "tloušťku" obdélníků: 40, 80, 100
- změníme "tloušťku" šestiúhelníků: 40
- změníme "tloušťku" menší kružnice: 60
- větší kružnici zdvihneme nad půdorysnu o 60
- vyzkoušejte všechny volby z nabídky Zobrazit/ Styly zobrazení
- nastavte různé pohledy příkazem 3D Orbit a Pohled, pohledy pojmenujte a uložte - viz panel nástrojů Pohled
- vyzkoušejte příkaz Oblast dle vzoru - plochy, které mají barvu svmodrá (cyan)
Pozn: Oblast (Region) je speciální objekt, který se chová jako 2D i 3D objekt, má nulovou tloušťku - nemá třetí souřadnici (z).
Region tvoří objekty, které na sebe navazují, leží v téže rovině a vytvoří uzavřenou oblast.
- dokreslete "zdi" příkazem Obdélník dle druhého obrázku (výška (tloušťka) "zdí"=290, "střecha"=150),
(při kreslení využijte možnosti různého nastavení souřadného systému (panel USS))

|
 |
 |
Sítě - Kresli/ 3D Modelování/ Sítě
Sítě (plochy) jsou složeny z plošek, jsou to jen povrchy. Systémové proměnné SURFTAB1 a SURFTAB2 ovlivňují "jemnost" plochy (počet plošek).
Plochy lze rozbít (příkaz Rozložit) a jednotlivé plošky smazat.
POZN.: Ve verzi 2006 tyto objekty jsou nayývány PLOCHY a najdete je v hlavním menu: Kresli/ Plochy
Zkopírujte soubor cv4-plochy.dwg (kliknutím pravým tlačítkem myši na soubor a následnou volbou příkazu Save as...)
a nakreslete následující plochy.
- 3D plocha (3D Face) - omezené na 3 n. 4 hrany
- Hranová síť (Edge Surface) - požaduje 4 křivky (uzavřené)
- Přímková síť (Ruled Surface) - požaduje 2 křivky
- Rotační síť (Revolved Surface) - otočení profilu kolem předem definované osy
- Trajekční síť (Tabulated Surface) - protažením křivky v nějakém směru (směrový vektor)
|
3D plocha, Hranová síť a Přímková síť
- použijte půdorys, který jste nakreslili
- dokreslete "zdi" dle vzoru - příkazem Obdélník (výška "zdí" je 290), musíte správně natočit USS
- na "zdi" použijte 3D plochu
- dokreslete 2D objekty dle vzoru (střechu) a na "střechu" použijte sítě hranovou a přímkovou
- nastavte proměnné SURFTAB1=16, SURFTAB2=16

|
|