Cvičení č. 3



Modelový a výkresový prostor, výřezy

  • Modelový prostor - karta MODEL
  • Výkresový prostor - karty ROZVRŽENÍ
  • Výřezy - Zobrazit/ Výřezy, výřezy lze i pojmenovat - vyzkoušejte

3D prostor

  • Drátový (čárový) model - "klec"
  • Plošný model - "papírový model" - model má stěny bez podstav
  • Objemový model - "dřevěný model" - plnohodnotný model

Pohledy, 3D Orbit

  • předdefinované pohledy - panel nástrojů POHLED
  • 3D orbit ("klubko")
    • když je 3DORBIT aktivní, zůstává cíl pohledu stacionární a umístění kamery nebo bodu pohledu se pohybuje kolem cíle, cílovým bodem není střed prohlížených objektů, ale střed klubka
    • 4 možnosti pohybu:
      • kurzor uvnitř klubka - pohled ve všech směrech
      • kurzor vně klubka - pohled se otáčí kolem osy kolmé k obrazovce a procházející středem klubka
      • kurzor ve směru hornho a dolního kroužku - pohled kolem vodorovné osy
      • kurzor ve směru bočních kroužků - pohled kolem svislé osy
  • přesné nastavení úhlů - Zobrazit/ 3D pohledy/ Směr pohledu ...
  • pojmenované pohledy - v panelu nástrojů POHLED nebo v Zobrazit/...
    Př.: vytvořte a pojmenujte následující pohledy - např. (30, 200), (15, 315)

USS - uživatelský souřadný systém

  • vkládání souřadnic i zobrazení se vždy vztahují k aktuálnímu USS
  • ke každému výřezu lze přiřadit jiný USS
  • pro otáčení USS platí "pravidlo pravé ruky" (palec ukazuje kladný směr osy,
    zatnuté ostatní prsty ukazují kladný směr otáčení kolem této osy)
  • nový USS lze pojmenovat a uložit (Nástroje/ Pojmenovaný USS nebo příkaz USS)



Prosvičení - výřezy, pohledy, USS, styly zobrazení, tloušťka, zdvih


PŘÍKLAD:

  • nakreslete podle vzoru - viz první obrázek
  • vytvořte hladiny: objekty (zelená), střecha (červená), oblast (svmodrá)
  • nakreslete obdélníky (Obdélník, D=0, T=0): 500x350, 50x100, 200x100, 200x20,
  • kružnice (Kružnice): r=10, r=40,
  • šestiúhelník (Polygon): počet stran=6, volba Strana (=30), další šestiúhelník zkopírujte (Kopírovat) - umístěte libovolně v půdorysu
  • nastavte tři výřezy Zobrazit/Výřezy/Pojmenované výřezy... volba Tři: vpravo
  • pro následující úpravy použijte panel Vlastnosti (Modifikace/Vlastnosti)
    • změníme "tloušťku" obdélníků: 40, 80, 100
    • změníme "tloušťku" šestiúhelníků: 40
    • změníme "tloušťku" menší kružnice: 60
    • větší kružnici zdvihneme nad půdorysnu o 60
  • vyzkoušejte všechny volby z nabídky Zobrazit/ Styly zobrazení
  • nastavte různé pohledy příkazem 3D Orbit a Pohled, pohledy pojmenujte a uložte - viz panel nástrojů Pohled
  • vyzkoušejte příkaz Oblast dle vzoru - plochy, které mají barvu svmodrá (cyan)
    Pozn: Oblast (Region) je speciální objekt, který se chová jako 2D i 3D objekt, má nulovou tloušťku - nemá třetí souřadnici (z).
    Region tvoří objekty, které na sebe navazují, leží v téže rovině a vytvoří uzavřenou oblast.
  • dokreslete "zdi" příkazem Obdélník dle druhého obrázku (výška (tloušťka) "zdí"=290, "střecha"=150),
    (při kreslení využijte možnosti různého nastavení souřadného systému (panel USS))






Sítě - Kresli/ 3D Modelování/ Sítě

Sítě (plochy) jsou složeny z plošek, jsou to jen povrchy. Systémové proměnné SURFTAB1 a SURFTAB2 ovlivňují "jemnost" plochy (počet plošek).
Plochy lze rozbít (příkaz Rozložit) a jednotlivé plošky smazat.

POZN.: Ve verzi 2006 tyto objekty jsou nayývány PLOCHY a najdete je v hlavním menu: Kresli/ Plochy

Zkopírujte soubor cv4-plochy.dwg (kliknutím pravým tlačítkem myši na soubor a následnou volbou příkazu Save as...)
a nakreslete následující plochy.

  • 3D plocha (3D Face) - omezené na 3 n. 4 hrany
  • Hranová síť (Edge Surface) - požaduje 4 křivky (uzavřené)
  • Přímková síť (Ruled Surface) - požaduje 2 křivky
  • Rotační síť (Revolved Surface) - otočení profilu kolem předem definované osy
  • Trajekční síť (Tabulated Surface) - protažením křivky v nějakém směru (směrový vektor)

3D plocha, Hranová síť a Přímková síť


  • použijte půdorys, který jste nakreslili
  • dokreslete "zdi" dle vzoru - příkazem Obdélník (výška "zdí" je 290), musíte správně natočit USS
  • na "zdi" použijte 3D plochu
  • dokreslete 2D objekty dle vzoru (střechu) a na "střechu" použijte sítě hranovou a přímkovou
  • nastavte proměnné SURFTAB1=16, SURFTAB2=16