English

Katalog předmětů

Identifikace

KódBV12
NázevMarketing ve stavebnictví
Course nameMarketing in the Civil Engineering

Zařazení

Zařazení ve studijních programech

Rozsah výuky

Přednášky2 [hodiny/týden], nepovinná
Cvičení2 [hodiny/týden], povinná

Zabezpečení výuky

ÚstavÚstav stavební ekonomiky a řízení
GarantBohumil Puchýř

Obsahové informace

Výsledky obsahují jednak všeobecné ukazatele, které slouží k rychlému zhodnocení zakázek a dále detailní zhodnocení nejrůznějších aspektů marketingu ve stavebnictví. Získání širokého spektra znalostí z oblasti marketingu, s orientací na současné pojetí této podnikatelské filosofie ve stavebnictví. Výklad je prokládán příklady firem, které kladou důraz na uspokojování potřeb zákazníků. Předmět je orientován na seznámení studentů s řadou pojmů a přístupů, na zvládnutí marketingové terminologie a na získání přehledu a praktických zkušeností. Znalost schopností pracovat v oblasti distribuční politiky, získávání zakázek a příležitostí ve stavební výrobě.
Marketing jako podnikatelská filozofie. Strategický marketing. Analýza trhu, okolí konkurence. SWOT analýza, analýza příležitostí firmy a ohrožení. Stanovení cílů podniku. Typové varianty marketingových strategií. Význam trhu. Marketingový mix. Výrobková politika. Distribuční politika. Komunikační politika.

Harmonogram přednášky

  • 1. Úvod do průmyslového marketingu
  • 2. Základní pojmy a principy
  • 3. SWOT analýza českého stavebnictví, definice a příklady využití
  • 4. Tržní prostředí a reprodukční proces
  • 5.-6. Specifikace marketingu pro stavebnictví
  • 7.-8. Strategické rozhodovací procesy, strategické postupy uplatňované ve firemní praxi
  • 9.-10. Marketingový výzkum – metody a postupy
  • 11. Marketingově řízené firmy – východiska a zásady
  • 12. Marketingový audit stavební firmy
  • 13. Uplatňované prvky komunikačního mixu ve stavebnictví

Harmonogram cvičení

  • 1. Organizace předmětu, vysvětlení podstaty seminární práce a její presentace
  • 2. Zadání dotazníkového šetření
  • 3. Sběr dat
  • 4. Sběr dat
  • 5. Představení jednotlivých firem, Definování marketingových potřeb podniku
  • • Segmentace
  • • Označení potřeb
  • • Definování technologii
  • 6. Situační analýza
  • • marketingová analýza potřeb
  • • zmapování (výčet) konkurence
  • • analýza konkurence
  • • analýza trendů
  • • analýza mezinárodních vztahů
  • • silné a slabé stránky, příležitosti a hrozby (SWOT)
  • 7. Konzultace ke zpracovávanému úkolu
  • 8. Shrnutí a strategie
  • • východiska k plánování
  • • portfolio a analýza trhu
  • • atraktivita a konkurenceschopnost
  • • výhody vlastního podniku
  • 9. Konzultace ke zpracovávanému úkolu
  • 10. Strategie podniku a aplikování marketingového plánu
  • • strategické cíle
  • • alokace zdrojů
  • • vlastní pozice
  • • definování konkurenceschopnosti
  • • časový harmonogram
  • 11. Konzultace ke zpracovávanému úkolu
  • 12. Prezentace marketingového plánu zápočet
  • 13. Opravný termín presentace, zápočet
Znalosti principů ekonomiky stavebního podniku.

Základní literatura předmětu

Kotler Philip: Marketing a management, Praha: GRADA Publishing, a.s., 2001
Pleskač Jiří, Soukup Leoš: Marketing ve stavebnictví, Praha: GRADA Publishing, a.s., 2001
Horáková Helena: Strategický marketing, Praha: GRADA Publishing, a.s., 2000
Kotler, Philip: Marketing podle Kotlera, Praha: Management Press, 2000
Cooper John, Lane Peter: Marketingové plánování, Praha: GRADA Publishing, a.s., 1999
Jerome Mc. Carthy, William Perreault, Jr.: Basic Marketing - A Global-Managerial Approach, IRWIN, Boston, 1993
Jerome Mc. Carthy , William Perreault, Jr.: Applications in Basic Marketing, IRWIN, Boston, 1995