Tvary jsou objekty, které se používají:
Tvary jsou uloženy v souborech:
.shp – textový soubor, formalizovaný popis tvarů,
.shx – přeložený soubor shp.
Tvar můžeme definovat dvojím způsobem:
Jednodušší způsob, při kterém nemusíme nic studovat:
Nakreslíme kresbu a příkazem MKSHAPE ji uložíme jako tvar do souboru .shp. Zároveň vznikne i přeložený soubor .shx.
MKSHAPE není interní příkaz AutoCADu, ale lispovský prográmek. Pokud si natáhneme menu Express, najdete ho pod položkou Tools – Make Shape.
Drobnou nevýhodou je poměrně složitý výsledný popis pro jednoduché tvary.
Zápisem definice do textového souboru shp. Definice tvaru se skládá podobně jako např. definice typu čáry ze dvou řádků:
*cislo_tvaru,pocet_bytu,nazev_tvaru
specifikacni_byte1, specifikacni_byte2, specifikacni_byte3,...
Specifikační byte je speciální kód pro popis jednotlivých objektů (úseček, oblouků), ze kterých se tvar skládá. Podrobnosti najdeme v Helpu AutoCADu v části Příručka uživatelských úprav, kapitola Tvorba definičních souborů tvarů.
Přiklad – tvar BOX ze souboru ltypeshp.shp:
*132,6,BOX
014,020,02C,028,014,0
Jedná se o čtvereček se stranou délky 2. Na prvním řádku za * je číslo tvaru (musí být jedinečné v daném souboru), následuje počet položek uvedených na druhém řádku včetně koncové nuly a pak název tvaru. Na druhém řádku je popis pěti čárek, které tvoří tvar a koncová nula. Tvar je vytvořen takto: úsečka délky 1 směrem nahoru, úsečky délky 2 doprava, dolů a doleva, úsečka délky 1 nahoru.
TVAR – vložení tvaru do kresby
ČTI – načtení souboru shx do výkresu
KOMPILUJ – přeložení souboru shp do shx