Schodiště a zábradlí Stairs and Railings
Schodiště se do modelu vkládají samostatně bez zábradlí, které může být ke schodišti připojeno dodatečně.
Zábradlí může být také umístěno samostatně potom může tvořit například zábradlí kolem balkónu.
Vzhled schodiště (schodnice, vzhled stupňů) stejně jako jiných objektů určujeme pomocí stylů.
Tvar schodiště (kruhové, s mezipodestou...) určujeme při vkládání schodů do modelu.
Vložení schodiště
provedeme příkazem Design/ Stairs/ Add stair nebo tlačítkem stejného příkazu.
V dialogovém okně při vkládání schodů nastavujeme:
- Styl schodiště (Style) vzhled stupňů a podstupnic
- Tvar schodiště (Shape)
- Ushaped (Dvouramenné tvaru U)
- Ushaped winder (Točité tvaru U)
- Multilanding (Víceramenné)
- Spiral (Spirálové)
- Upravení lomů (Next turn) závisí na vybraném typu schodiště (všechny možnosti máme k dispozici pouze pro
víceramenné schodiště).
Quarter Landing (čtvrtinová mezipodesta) |
Quarter Turn (čtvrtinové otočení) |
Half Landing (poloviční mezipodesta) |
Half Turn (poloviční otočení) |
|
|
|
|
- Výšku podlaží (Height)
- Šířku schodiště (Width)
- Šířku stupně (Tread) už program dopočte sám.
Tyto hodnoty můžeme dále upravovat přes vlastnosti (Properties) schodiště dodatečně.
- Referenční hranu (Justify) pro vkládání schodiště tj. hranu pomocí níž budeme umisťovat schody do výkresu
můžeme nastavit na levý (pravý) kraj schodiště nebo na jeho střed.
Po nastavení hodnot v dialogovém okně umístíme schody do výkresu pomocí referenční hrany.
Zadáváme bod na nástupní čáře (Flight start point) a potom další bod nebo body, které určují
orientaci schodiště (Flight end point).
Vlastnosti schodiště
můžeme nastavit buďto předem nebo je použijeme dodatečně k úpravě již vloženého schodiště.
Ve vlastnostech můžeme měnit:
- Celkové rozměry schodiště na listu Dimension
- Detailní rozměry pro stupně na listu Design rules
- Pravidla pro případně připojené zábradlí na listu Railing rules
Při změnách na těchto listech si musíme být vědomi toho, že jednotlivé hodnoty spolu souvisí a proto
při změně jedné hodnoty se většinou některý další rozměr přepočítá. Zámeček u jednotlivých hodnot naznačuje,
zda tuto hodnotu můžeme měnit nebo zda se bude počítat z jiných.
Styl schodiště
Ve stylu schodiště Stairs/ Stair styles určujeme hmotové a vzhledové vlastnosti schodiště. Můžeme určit množství a velikost schodnic, způsob
jejich zobrazení v půdoryse i v modelu. Každý styl lze použít pro všechny tvary schodišť. Ve stylu nastavujeme hodnoty na následujících listech:
- Design Rules Zde nastavujem hodnoty pro optinální sklon schodiště a hodnoty jeho maximálního a minimálního sklonu. Současně můme zapnutý vzorec, podle kterého se dopočítávají vzájemně jednotlivé hodnoty. Desktop nám nedovolí vytvořit schodiště, které by odporovalo těmto parametrům ve stylu. Pokud potřebujete vytvořit opravdu schodiště mimo normu (např. mimořádně strmé), je třeba upravit parametry sklonu a většinou i vypnout vzorec.
- Stingers (Schodnice) Umožňuje vytvořit monolitické schodiště nebo schodiště se schodnicemi (viz další kapitolka).
- Components Tento list slouží k nastavení rozměrů jednotlivých stupňů. Jednotlivé hodnoty jsou jasně patrné z návodné kresby. Snad je jen třeba připomenout, že zde můžeme vypnout podstupnice.
- Landing Extension List slouží k úpravě navázání schodiště na podestu. Opět jsou nastavované hodnoty jasné z obrázku.
- Display Props Klasický list pro nstavení způsobů zobrazení jednotlivých prvků schodiště v různých pohledech. Pravděpodobně bude třeba upravovat zejména způsob zobrazení schodiště v půdoryse, kde máme poměrně široké možnosti nastavení značek, typů čar pro jednotlivé části schodiště atd.
Schodnice a jejich vlastnosti
nastavujeme na listu Stingers:
Pokud má schodiště pouze jednu schodnici přes celou šířku schodů,
zatrhneme zaškrtávátko Solid Slab a nastavíme pouze sílu schodnice (C-Slab Depth).
Pokud potřebujeme více schodnic nebo jednu schodnici menší šířky postupujeme následovně:
- Zaškrtneme Stringer (schodnice).
- Klikneme do seznamu schodnic (na začátku je prázdný) a přidáme tam pojmenovanou schodnici, pro kterou nastavíme její rozměry.
Význam by měl být jasný z obrázku na listu, případně si prohlédněte následující příklady.
Jedna schodnice |
|
- Alignment - center
- A - Offset - 0
- B - Width - 300
- Type - sadded
- C - Waits - 300
- D - Total - nepřístupné
- E - 0
|
Dvě schodnice |
|
- Alignment - left (right)
- A - Offset - 0
- B - Width - 40
- Type - housed
- C - Waits - 200
- D - Total - 500
- E - 20
|
Zábradlí může být součástí schodiště nebo stát sanostatně. Pokud je připojeno ke schodišti, jsou některé hodnoty nastaveny u schodiště, ke kterému patří (např. přesah u podesty). Pokud použijeme zábradlí jako
samostatný prvek, nastavujeme všechny hodnoty rovnou u zábradlí a v jeho stylu.
Zábradlí mají styly, ve kterých je obrovská škála možností, jak může zábradlí vypadat. Pokud si porozumíte se základními anglickými termíny (posts - sloupky, rails - madla) a prohlédnete si návodné kresby, neměl by být problém zábradlí nebo plot vytvořit. Pokud opravdu vytváříte detainí model, tak si uvědomte, že můžete s úspěchem použít dva obecné postupy, vložení bloku do stylu (např. koule či lampičky nad sloupky, držáky madla na zdi apod.) či profily (madlo či sloupky netypického průřezu). Následující obrázek ukazuje, jak rozdílná mohou být zábradlí. Prostřední má přidán blok (skleněnou kouli) ke sloupkům, levé má vlastní profil horního madla.