1. VYBRANÉ STUDIJNÍ A TECHNICKÉ INFORMACE

1.1 VŠ ZÁKON

§45 Bakalářský studijní program je zaměřen na přípravu k výkonu funkce povolání a ke studiu magisterského programu. V bakalářském studijním programu se bezprostředně využívají soudobé poznatky a metody; obsahuje též v potřebném rozsahu teoretické poznatky.

§46 Magisterský studijní program je zaměřen na získání teoretických poznatků založených na soudobém stavu vědeckého poznání, výzkumu a vývoje, na zvládnutí jejich aplikace a na rozvinutí schopností k tvůrčí činnosti; v oblasti umění je zaměřen na náročnou uměleckou přípravu a rozvíjení talentu.

1.2 STUDIJNÍ A ZKUŠEBNÍ ŘÁD VUT V BRNĚ

Článek 7

Způsoby výuky a její zabezpečení
1. Přednášky mají charakter výkladu základních principů, metodologie dané disciplíny, problémů a jejich vzorových řešení.
2. Cvičení podporují zejména praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách nebo zadané k samostatnému nastudování za aktivní účasti studentů.

1.3 VYBRANÉ TECHNICKÉ INFORMACE

Vzduchotechnika (VZT) patří dle zákona č. 360 mezi obory techniky prostředí staveb.

Obecným teoretickým základem oboru jsou disciplíny související s přenosem tepla a látek v budovách. VZT zajišťuje komplexní úroveň vnitřního prostředí tj. interního mikroklimatu zařízením pro úpravu teploty vlhkosti a čistoty ovzduší ve vnitřním prostředí pomocí větrací, vytápěcích, a klimatizační systémů.

Výuka VZT na FAST, oboru PS má absolventovi poskytnout přehled o o problematice tvorby a zajištění IM budov v procesu tepelných a látkových nestacionárních výměn.
Výuka VZT předpokládá znalosti z aplikované termiky, stavební fyziky, ústředního vytápění a názvosloví.

Schéma složek podílejících na tvorbě mikroklimatu a možnostech jeho řešení

Z obrázků je patrné:

1. Tvorba mikroklimatu je souborem dějů nestacionárního charakteru.

2. Optimální řešení vyžaduje analýzu a komplexní přístup (specifikaci vstupních hodnot, definování výstupů, algoritmy řešení, varianty, verifikaci, optimalizace složek systému).
3. VZT není empirický obor vycházející z klempířských zásad návrhu a montáže potrubí i elementů.

Trend stavebnictví třetího tisíciletí představuje Inteligentní budova vyžadující inteligentní soustavy technických zařízení tvořících součást systému TZB-Budova-Mikroklima-Energie.

Prostředky k dosažení cíle:

Tvůrčí myšlení - Chytrák dělá na počátku co hlupák na konci. T. Baťa
Analýza - problém a jeho vstupní hodnoty
Řešení fyzikálních dějů - sdílení tepla, přenos látek aktuálními prostředky tj. modelování tepelných a látkových toků
Technická řešení a jeho varianty
Ekonomické hodnocení a ekologické dopady
Výběr optimální varianty
Regulace provozu systémů TZB

Je velký rozdíl mezi studiem v Americe a tady?

Barbora Špotáková: Obrovský. V Čechách jsem se nikdy nemusela soustavně učit, tady se učíte jen o zkouškovém období. V Americe musíte dělat úkoly každý den, píšete několik písemek během semestru, což vás nutí k práci. A daleko víc si tam toho zapamatujete dlouhodoběji. Známky se vám sbírají průběžně po celý semestr, a když pak třeba ke konci nezvládáte a napíšete špatně závěrečnou písemku, klasifikaci vám to nijak výrazně neovlivní. Zatímco tady je to úplně jinak.

 

CviVZTInfo.doc

19.1.09