CM04 Dopravní inženýrství (DST)

PŘEDNÁŠKY doc. Holcnera, ROMODIS


* Podklady jsou na ftp/student/CM04
* Podmínka zápočtu:
** 1) účast ve cvičeních (max. dvě absence bez úřední omluvenky)
** 2) vypracování průvodní zprávy k dopravnímu průzkumu a kapacitnímu posouzení
** 3) obhájení ideového návrhu organizace/regulace dopravy
* Úlohy budete zpracovávat ve skupinkách po nejvýše dvou studentech (dle počtu počítačů v učebně) přímo ve cvičení, co nestihnete, dokončíte doma do dalšího cvičení


Každá skupina odevzdá průvodní zprávu shrnující úkoly 2. až 5. týdne výuky, která bude přehledně a srozumitelně dokumentovat postup kapacitního posudku vybrané křižovatky.

Otázky, na které musí zpráva odpovědět, jsou:
* Kdo zprávu vypracoval?
* Z jakých vychází podkladů a předpisů?
* Čeho se posouzení týká (která křižovatka, který rok, které varianty)?
* Jak byl proveden dopravním průzkum (kdy apod.), jaký je jeho výsledek?
* Jaké je výhledové zatížení?
* Jak byly provedeny kapacitní výpočty? Viz obsahově závazné protokoly.
* Jaký je výsledek posouzení a jaké je doporučení (srozumitelné i pro běžné lidi)?

Otázky, na kterou si musí každá skupina kladně odpovědět:
* Je možné na základě naší zprávy veškeré výpočty přepočítat (tzn. ověřit)?
* Reprezentuje nás (resp. našeho zaměstnavatele) tato zpráva i po formální úrovni?



Každý student v závěru semestru přednese a obhájí svůj návrh organizace a regulace dopravy ve vybrané lokalitě. Stručně představíte hlavní problémy stávajícího stavu a Váš návrh, co s tím. Upozorněte na výhody i nevýhody Vašeho návrhu. Zabývejte se všemi druhy dopravy i urbanistickými souvislostmi.


1. týden (11. února): Dopravní zatížení + příprava na dopravní průzkum

* Příští týden budete provádět sčítání na křižovatce. Sčítání začne jednotně v 8:15, resp. v 14:00 a bude trvat 90 minut, tzn. do 9:45, resp. 15:30. Je nutné být na místě o chvíli dřív (kvůli zorientování se, zaujmutí stanovišť, operativní náhradě chybějících sčítačů - studentů atd.), aby sčítání začalo přesně v uvedený čas a výsledek nebyl ovlivněn chybějícími vozidly, které projely, než si sčítač vzpoměl, kde má propisku. Na učitele nečekejte, bude se průběžně pohybovat mezi sčítanými křižovatkami.
* Dle aktuální předpovědi bude sčítání potvrzeno ve středu odpoledne na Váš fakultní email.
* Kromě intenzit jednotlivých křižovatkových pohybů rozdělených dle druhu vozidla a 15minutovky zaznamenejte délku fronty na konci červené a signální plán (tzn. dobu jednotlivých signálů).

* Osvěžení základní pojmů jako intenzita, hustota, rychlost, kapacita, ÚKD atd.

* Vyberte si nějakou komunikaci.
* Na www.rsd.cz v sekci Silniční a dálniční síť / Intenzita dopravy si najděte RPDI, 50rázovou a špičkovou intenzitu.
* Ověřte 50rázovou a špičkovou intenzitu dle TP 189.
* Dle TP 189 spočítejte zatížení ve vybranou dobu vybraného dne, např. 8:00 až 9:00 12. února (viz roční, týdenní a denní variace).
* Dle TP 225 spočítejte prognózu zatížení pro rok 2036.

2. týden (18. února): Dopravní průzkum na křižovatce

* Sraz na křižovatce dle pokynů z minulého cvičení! Rozpis studentů, Sčítací formulář (XLS)
* Výsledky sčítání přepište do souboru .xls, který vložte na FTP/studentUpload - dodržte rozložení tabulky ve vzoru, aby bylo možné mezi sešity jednoduše kopírovat.
* Na stejné místo uložte výsledky i Vy, kdo budete měřit signální plán a délku kolon. Mějte na paměti, že se v odevzdaném souboru musejí vyznat i ostatní kolegové.

3. týden (25. února): Neřízená křižovatka

* Spočítejte kapacitu jednoho z vjezdů křižovatky, kterou jste měřili.
* Není-li váš vjezd místní úpravou stanoven jako vedlejší, obraťte přednosti na křižovatce tak, aby Váš vjezd byl vedlejší.
* Postupujte podle TP 188 - spočítejte kapacitu, střední dobu zdržení a délku fronty. Stanovte ÚKD a porovnejte ji s požadavkem dle ČSN 73 6101 Z2 (tab. 5), resp. ČSN 73 6110 (kap. 17.1), resp. ČSN 73 6102 (kap. 4.4.2.3.5).
* Ověřte i na výhledové zatížení 20 let po uvedení do provozu.

4. týden (3. března): Řízená křižovatka

* Podklad pro vysvětlení základních pojmů a principů: Ukázkový signální plán - pdf, video.
* Dle TP 81 a zápisků z dopravního průzkumu o délce signálů rekonstrujte signální plán Vaší křižovatky.
* Dle TP 235 posuďte Vaši křižovatku řízenou stávajícím signálním plánem a signálním plánem dle Vašeho návrhu. Spočítejte střední dobu zdržení a délku fronty, stanovte ÚKD křižovatky a porovnejte ji s požadavkem dle ČSN 73 6101 Z2.
* Porovnejte výsledky s neřízenou křižovatkou.

5. týden (10. března): Okružní křižovatka

* Odmyslete si hustou zástavbu a místo Vaší stávající průsečné křižovatky si představte křižovatku okružní.
* Dle TP 234 si spočítejte kapacitu stejného vjezdu jako minulý týden a porovnejte ji s kapacitou stejného vjezdu průsečné řízené a neřízené křižovatky - dtto doba zdržení, délka fronty a ÚKD.
* Výpočet zopakujte pro 1pruhovou, 2pruhovou a spirálovou OK.
* Seznamte se s obsahem TP 236.

6. týden (17. března): Aimsun - začátek

* V SW Aimsun vypracujte mikroskopický model Vaší křižovatky. Zadejte stávající zatížení.
* Využít můžete návod doc. Holcnera.

7. týden (24. března): Aimsun - pokračování

* Pokračujte ve vytvoření modelu Vaší křižovatky - MHD a světelné řízení.
* Zvalidujte Váš model podle délky fronty, kterou jste si měřili na začátku semestru.

8. týden (31. března): Organizace a regulace dopravy

* Zadání:
** Každý si ještě ve cviku vybere vhodnou (tzn. zajímavou) lokalitu a výběr si nechá schválit vyučujícím.
** Výsledkem úkolu bude návrh organizace a/nebo regulace dopravy ve vybrané-zadané lokalitě řešící všechny druhy dopravy (zjednosměrnění, zastávky, parkování, zóny 30, zákazy vjezdu a odbočení atd. atd.)
** Rekognoskace lokality, tzn. osobní návštěva lokality a pozorování, co a proč se tam děje, je nutná. Bonusem jsou rozhovory s místními či dohledání informací na webu.
** Každý přednese svůj návrh v 11. nebo 12. týdne a v následné disputaci ho obhájí.
* Stručné shrnutí od konkurence zde.

9. týden (7. dubna): Kapacita mezikřižovatkového úseku

* Vyberte si silněji zatížený úsek dvoupruhové komunikaci v území, které není rovinaté.
* Z Celostátního sčítání dopravy 2010 si opište RPDI, resp. 50rázovou intenzitu a skladbu vozidel (podíl těžkkých vozidel).
* Dle TP 225 si spočítejte výhledové zatížení (30 let po uvedení do provozu).
* Dle ČSN 73 6101 zatřiďte Váš úsek komunikace do patřičné úrovně kvality dopravy (ÚKD) ve stavu stávajícím i návrhovém. V příloze "K" naleznete grafy, podle kterých určíte rychlost pomalého vozidla na Vašem úseku - průběh nivelety odhadněte podle vrtsvenic na turistické mapě (mapy.cz). V příloze "A" naleznete postup pro stanovení ÚKD odlišný pro a) dvoupruhové silnice, b) čtyřpruhové silnice a c) rychlostní silnice a dálnice. V případě ad a) budete potřebovat kromě rychlosti pomalého vozidla znát také křivolakost, možnost předjíždění a příčné uspořádání - odhadněte z map. Požadované stupně ÚKD jsou na str. 19 ČSN 73 6101, resp. na str. 5 ČSN 73 6101 Z2.
* Vyzkoušejte si postup pro určení (ne)potřebnosti zvýšení počtu jízdních pruhů ve stoupání a klesání - ČSN 73 6101 čl. 8.17.

10. týden (14. dubna): Strategický (4stupňový, multimodální) model

Pomocí 4stupňového modelu spočítejte matice přepravních vztahů, dělbu přepravní práce a zatížení dopravní sítě.
1. Stupeň/krok: Kolik osob vyjíždí z / dojíždí dojednotlivých zón? Výsledky sociologického průzkumu jsou nahrazeny zadáním.
2. Stupeň/krok: Kam osoby cestují? Odhadněte pomocí gravitačního modelu. Pro každou dvojici zón (zvlášť tam i zpět) spočítejte součin vyjížďky a dojížďky a vydělte ho mocninou vzdálenosti. Vyjde Vám podíl přepravy pro danou dvojici zón na celkové přepravě. Tento podíl lze iteračně přepočíst na počet osob tak, aby odpovídal vyjížďce a dojížďce z/do jednotlivých zón.
3. Stupeň/krok: Čím osoby cestují? Zvolte si fixní dělbu přepravní práce (modal split) pro jednotlivé dvojice zón. Např. 49 % MHD, 49 % automobily, 2 % cyklisti.
4. Stupeň/krok: Kudy osoby cestují? Pro jednotlivé dvojice zón vyberte trasu a na ní přidělte počet cestujících (predikce přepravy) nebo vozidel (predikce dopravy). Zatížení můžete rozdělit i mezi více tras např. v opačném poměru, než je poměr cestovního času. Pokud znáte vztah cestovní doba = f (intenzita), tzv. volume-delay funciton, tak můžete zatížení iterovat - zatížení se bude přesouvat na delší, ale rychleji průjezdné komunikace.

11. týden (21. dubna): Organizace a regulace dopravy - disputace I. část

Ranní cviko: skupina Andrle až Jetmar. Kdo nemůže, tak si domluví výměnu kus za kus.

12. týden (28. dubna): Organizace a regulace dopravy - disputace II. část

Ranní cviko: skupina Kocurek až Vlachová. Kdo nemůže, tak si domluví výměnu kus za kus.

13. týden (5. května): Zpracování dat (VBA)

Spočítejte matici dopravních vztahů na základě dat ze zápisu RZ (SPZ).

Další úkoly:
* Výpočet matice udělejte zvlášť dle kategorie vozidla
* Vypočtěte matici pro nejzatíženějších 10 minut
* Vypočtěte průměrnou dobu dobu zdržení pro jednotlivé křižovatkové pohyby
* Vypište vozidla, která se v křižovatce předjela




MV, 2016/04/11