FAKULTA   STAVEBNÍ - ÚSTAV POZEMNÍCH KOMUNIKACÍ

Výzkum pasivní bezpečnosti pozemních komunikací 

Evidenční číslo projektu: 1F54L/083/120

Název projektu česky: Výzkum pasivní bezpečnosti pozemních komunikací

Název projektu anglicky: Research of passive road traffic safety

Odpovědný řešitel projektu: Ing. Eva Simonová, Centrum dopravního výzkumu

Projektový tým:

  • Příjemce - Centrum dopravního výzkumu. Specifikace příjemce vychází ze základní smlouvy.
  • Spolupříjemce – Vysoké učení technické v Brně (řízení nákladů FC). Specifikace příjemce vychází ze základní smlouvy.

Členové řešitelského týmu:

Ing. Eva Simonová (CDV) - Odpovědný řešitel projektu

Ing. Vlastislav Novák, Ph. D. (VUT) - Spoluřešitel

Ing. Martin Janata - (CDV) - člen týmu

Ing. Zdeněk Hrubý - (CDV) - člen týmu

Ing. Martin Smělý - (VUT) - člen týmu

Zahájení řešení projektu: 1.1.2005

Ukončení řešení projektu: 31.12.2007

Definice účelu projektu:

Účelem projektu je seskupení informací a podkladů z domácích i zahraničních předpisů a odborných publikací. Na základě nich by bylo možné navrhovat uspořádání komunikace a blízkého prostoru tak, aby byla zvýšena pasivní bezpečnost všech účastníků silničního provozu, tedy sníženy následky dopravních nehod (především osobní následky).

  Informace a podklady budou dle možností kompletní a shromáždí co možná nejvíce poznatků především v těchto oblastech: pevné překážky (stromy, podpůrné konstrukce dopravních značek a reklam, sloupy...), záchytná a bezpečnostní zařízení (svodidla a tlumiče nárazu), provedení a vybavení zářezových a násypových svahů, příkopy a provedení krajnice (zpevnění, nezpevnění, šířkové poměry apod.). Závěry budou zpracovány do odborné publikace.

  Po shromáždění těchto informací a vědomostí budou vypracována doporučení na novelizaci technických předpisů, týkajících se problematiky pasivní bezpečnosti na pozemních komunikacích.

Očekávané přínosy projektu:

Mezi hlavní přínosy patří sběr informací o prvcích týkající se pasivní bezpečnosti (pevné překážky jako stromy, podpěrné konstrukce dopravních značek a reklam, sloupy, záchytná zařízení jako jsou svodidla a tlumiče nárazu, provedení zářezových a násypových svahů, provedení krajnic apod.). Ty budou shrnuty v odborné publikaci zabývající se tímto tématem.

Znamená to zpřístupnění kvalitních domácích i zahraničních poznatků v tomto oboru. Současně se zpřístupněním dat bude širší veřejnost s průběhem i výsledky seznamována na konferencích a seminářích, což by mělo vést ke zvýšení zájmu a všeobecného povědomí o problematice pasivní bezpečnosti.

Při vhodné aplikaci měly být zmírněny následky dopravních nehod především v oblasti osobních následků, ale také v oblasti hmotných škod.

Způsob ověření dosažených přínosů:

Podklady pro projekt budou získávány především jako rešerše odborné literatury a dalších odpovídajících materiálů jak zahraničních, tak i domácích. Většina informací bude na základě již realizovaných opatření a tedy známých výsledků. Ty budou příklady z praxe pouze doplňovány, ne však ověřovány.

Výsledky a nabyté zkušenosti po dokončení projektu budou průběžně aplikovány v technických předpisech i ve stavební praxi. Následná aplikace poznatků do prakticky řešených lokalit by se měla s odstupem času promítnout do statistik o dopravních nehodách.

Kritické předpoklady dosažení účelu projektu:

Největším problémem může být nedostatečné množství finančních prostředků na praktické ověření a aplikaci nově nabytých poznatků na pozemních komunikacích a v jejich okolí v dostatečném počtu případů, přestože finanční náklady nemusí být vždy vysoké. Toto riziko může být sníženo přizváním některého správce komunikace k tomuto projektu jako konzultanta a řešení praktické problematiky na skupině vybraných lokalit.

Problematické se může také ukázat získání dostatečného počtu odpovídajících dat týkajících se dopravních nehod v České republice.

Výsledky projektu:

  • shromáždit dostatečné podklady pro novelizaci norem a dalších technických předpisů. Množství a druh podkladů  bude definováno na základě rešerší a studia dalších odborných materiálů jak domácích, tak i zahraničních. Výsledky a závěry budou konzultovány s dalšími odborníky zabývající se touto tematikou (soudní znalci, domácí i zahraniční experti apod.).

  • vypracování publikace na základě analýz, studia, rešerší a konzultací. Ta bude podávat informace o prvcích pasivní bezpečnosti populární formou tak, aby byla srozumitelná všem, kteří se touto tematikou zabývají. Současně zde však budou uvedeny technické popisy a data tak, aby bylo možné publikaci použít pro projektantské účely či jako technická pomoc při aplikaci a navrhování opatření vedoucí ke zvýšení pasivní bezpečnosti na pozemních komunikacích.

  • v případě možností bude provedeno prověření na praktických příkladech - z protokolů Dopravní policie budou vybrány ilustrativní příklady. Na nich bude demonstrována analýza a uvedeny možné postupy vedoucí ke zvýšení pasivní bezpečnosti. Ty budou zapracovány do výše uvedené publikace.

Výstupy projektu budou sloužit jako podklady pro možnou aplikaci opatření vedoucí ke zvyšování pasivní bezpečnosti na pozemních komunikacích a v jejich okolí.

Více o projektu: www.cdv.cz/text/oblasti/bsp/projekty-domaci/vyzkum-pasivni-bezpecnosti.htm

 

Zpět na úvodní stránku