Výzkum pasivní bezpečnosti
pozemních komunikací
Evidenční
číslo projektu: 1F54L/083/120
Název
projektu česky: Výzkum pasivní bezpečnosti pozemních komunikací
Název
projektu anglicky: Research
of passive road traffic safety
Odpovědný
řešitel projektu: Ing. Eva Simonová, Centrum dopravního výzkumu
Projektový
tým:
- Příjemce
- Centrum dopravního výzkumu. Specifikace příjemce vychází ze základní
smlouvy.
- Spolupříjemce
– Vysoké učení technické v Brně (řízení nákladů FC). Specifikace
příjemce vychází ze základní smlouvy.
Členové
řešitelského týmu:
Ing. Eva Simonová (CDV) - Odpovědný řešitel
projektu
Ing. Vlastislav Novák, Ph. D. (VUT) - Spoluřešitel
Ing. Martin Janata - (CDV) - člen týmu
Ing. Zdeněk Hrubý - (CDV) - člen týmu
Ing. Martin Smělý - (VUT) - člen týmu
Zahájení
řešení projektu:
1.1.2005
Ukončení řešení
projektu: 31.12.2007
Definice
účelu projektu:
Účelem projektu je seskupení
informací a podkladů z domácích i zahraničních předpisů a odborných
publikací. Na základě nich by bylo možné navrhovat uspořádání
komunikace a blízkého prostoru tak, aby byla zvýšena pasivní bezpečnost všech
účastníků silničního provozu, tedy sníženy následky dopravních nehod
(především osobní následky).
Informace a podklady budou dle možností kompletní a shromáždí co možná
nejvíce poznatků především v těchto oblastech: pevné překážky (stromy,
podpůrné konstrukce dopravních značek a reklam, sloupy...), záchytná a
bezpečnostní zařízení (svodidla a tlumiče nárazu), provedení a vybavení
zářezových a násypových svahů, příkopy a provedení krajnice (zpevnění,
nezpevnění, šířkové poměry apod.). Závěry budou zpracovány do odborné
publikace.
Po
shromáždění těchto informací a vědomostí budou vypracována doporučení
na novelizaci technických předpisů, týkajících se problematiky pasivní
bezpečnosti na pozemních komunikacích.
Očekávané
přínosy projektu:
Mezi hlavní přínosy patří sběr
informací o prvcích týkající se pasivní bezpečnosti (pevné překážky
jako stromy, podpěrné konstrukce dopravních značek a reklam, sloupy, záchytná
zařízení jako jsou svodidla a tlumiče nárazu, provedení zářezových a násypových
svahů, provedení krajnic apod.). Ty budou shrnuty v odborné publikaci zabývající
se tímto tématem.
Znamená to zpřístupnění kvalitních
domácích i zahraničních poznatků v tomto oboru. Současně se zpřístupněním
dat bude širší veřejnost s průběhem i výsledky seznamována na konferencích
a seminářích, což by mělo vést ke zvýšení zájmu a všeobecného povědomí
o problematice pasivní bezpečnosti.
Při
vhodné aplikaci měly být zmírněny následky dopravních nehod především
v oblasti osobních následků, ale také v oblasti hmotných škod.
Způsob
ověření dosažených přínosů:
Podklady pro projekt budou získávány
především jako rešerše odborné literatury a dalších odpovídajících
materiálů jak zahraničních, tak i domácích. Většina informací bude na základě
již realizovaných opatření a tedy známých výsledků. Ty budou příklady
z praxe pouze doplňovány, ne však ověřovány.
Výsledky
a nabyté zkušenosti po dokončení projektu budou průběžně aplikovány v
technických předpisech i ve stavební praxi. Následná aplikace poznatků do
prakticky řešených lokalit by se měla s odstupem času promítnout do
statistik o dopravních nehodách.
Kritické
předpoklady dosažení účelu projektu:
Největším problémem může být
nedostatečné množství finančních prostředků na praktické ověření a
aplikaci nově nabytých poznatků na pozemních komunikacích a v jejich okolí
v dostatečném počtu případů, přestože finanční náklady nemusí být vždy
vysoké. Toto riziko může být sníženo přizváním některého správce
komunikace k tomuto projektu jako konzultanta a řešení praktické
problematiky na skupině vybraných lokalit.
Problematické
se může také ukázat získání dostatečného počtu odpovídajících dat týkajících
se dopravních nehod v České republice.
Výsledky
projektu:
-
shromáždit dostatečné
podklady pro novelizaci norem a dalších technických předpisů. Množství
a druh podkladů bude definováno
na základě rešerší a studia dalších odborných materiálů jak domácích,
tak i zahraničních. Výsledky a závěry budou konzultovány s dalšími
odborníky zabývající se touto tematikou (soudní znalci, domácí i
zahraniční experti apod.).
-
vypracování publikace na základě
analýz, studia, rešerší a konzultací. Ta bude podávat informace o prvcích
pasivní bezpečnosti populární formou tak, aby byla srozumitelná všem,
kteří se touto tematikou zabývají. Současně zde však budou uvedeny
technické popisy a data tak, aby bylo možné publikaci použít pro
projektantské účely či jako technická pomoc při aplikaci a navrhování
opatření vedoucí ke zvýšení pasivní bezpečnosti na pozemních
komunikacích.
-
v případě možností bude
provedeno prověření na praktických příkladech - z protokolů Dopravní
policie budou vybrány ilustrativní příklady. Na nich bude demonstrována
analýza a uvedeny možné postupy vedoucí ke zvýšení pasivní bezpečnosti.
Ty budou zapracovány do výše uvedené publikace.
Výstupy
projektu budou sloužit jako podklady pro možnou aplikaci opatření vedoucí
ke zvyšování pasivní bezpečnosti na pozemních komunikacích a v jejich
okolí.
Více
o projektu: www.cdv.cz/text/oblasti/bsp/projekty-domaci/vyzkum-pasivni-bezpecnosti.htm
Zpět na úvodní stránku
|